سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مامور بلندپایه سابق سیا:
قدرت ایران فراتر از آن است که بتوان به آن حمله نظامی کرد

خبرگزاری فارس: رابرت بائر مامور بلندپایه سابق سیا با اشاره به عدم امکان پاسخ مثبت به درخواست اسراییل برای حمله آمریکا به ایران، گفت: سپاه ایران از وجود افراد پرانگیزه و توانمندی بهره می‌برد که از نظر توان رزمی و تحلیل سیاسی، در سطح بالایی در خاورمیانه قرار دارند.


به گزارش خبرگزاری فارس ، رابرت بائر (Robert Baer) مامور بلندمرتبه سابق سیا و نویسنده کتاب "نحوه برخورد با ایران؛ ابر‌قدرت جدید " در مصاحبه با خبرگزاری اینترسرویس‌پرس (IPS) گفت: اسراییل اوباما را دائماً تحت فشار قرار می‌دهد تا به ایران و تجهیزات هسته‌ای آن حمله نظامی کند؛ این در حالی است که قدرت ایران فراتر از آن است که بتوان به آن حمله نظامی کرد.                                      
وی در پاسخ به این سوال که بعد از حمله اسراییل به جنوب لبنان و غزه، آیا نوبت حمله به ایران نرسیده است؟ گفت: این کار امکان‌پذیر نیست چرا که در صورت حمله اسراییل به ایران، پاسخ ایران مانند پاسخ حماس نبوده و در سطح محلی نیز محدود نخواهد شد و به سطح بین‌المللی کشیده خواهد شد.
بائر در ادامه به تجربیات نظامی ایران به ویژه در جنگ با عراق اشاره کرد و گفت: اگر به وب‌سایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مراجعه کنید می‌بینید که آنها از جنگ با عراق، درس‌های زیادی آموخته‌اند و توان نظامیشان، در جنگ‌های نامتقارن و نامنظم بسیار بالا رفته است. در حال حاضر، سپاه پاسداران از وجود افراد توانمندی بهره می‌برد که از نظر توان رزمی و تحلیل سیاسی در سطح بسیار بالایی در خاورمیانه برخوردارند.

* دنیس راس مشاور ارشد اوباما یک یهودی سینه‌چاک اسراییل است

این مامور مخفی بلندپایه سابق سیا با اشاره به نفوذ ایران در منطقه خاطرنشان کرد: حتی بوش رییس‌جمهور پیشین آمریکا نیز این مطلب را درک کرده بود که میان ایران و ایالات متحده در منطقه خاور‌میانه موازنه قدرت برقرار است و به همین دلیل، پیشنهاد اسراییل مبنی بر حمله به ایران را وتو کرد.
وی حمله نظامی به ایران را کاملاً بی‌ثمر دانست و افزود: حمله به تجهیزات نظامی ایران، هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. ایران همچنان در منطقه به حضور خود ادامه خواهد داد و حمله نظامی، بر قدرت ایران خواهد افزود و واکنش‌های ایران را خطرناک‌تر خواهد کرد.
خبرنگار اینترپرس‌سرویس با اشاره به در‌خواست‌های مکرر اوباما برای مذاکره با رهبران ایران و شعار تغییر در سیاست خارجی ایالات متحده، از بائر این سوال پرسید که تعیین دنیس راس به عنوان مشاور ارشد اوباما در مسائل مربوط به ایران چه تاثیری بر آینده این روابط خواهد گذاشت؟
بائر در پاسخ به این سوال، با اشاره به خوش‌خدمتی راس برای اسراییل اظهار داشت: اسراییل از این بابت بسیار خوشحال است. راس یک یهودی است و بارها وفاداری خود را به اسراییل ثابت کرده است. اگر مذاکراتی با ایران صورت بگیرد اسراییل مطمئن خواهد بود که راس به آن‌ها خیانت نخواهد کرد و تمامی اطلاعات را در اختیارشان قرار خواهد داد. اگر اوباما شخص دیگری را تعیین می‌کرد که برای اسراییل ناشناخته بود، آن‌ها بلافاصله وی را از میدان به در می‌کردند.
بائر در پاسخ به این سوال که چگونه ممکن است شخصیتی مانند راس که در طول دهه‌های گذشته مواضع خصمانه‌ای را در خاورمیانه به ویژه علیه ایران اتخاذ کرده، بتواند شعار تغییر در سیاست‌های خارجه ایالات متحده را تحقق ببخشد، گفت: اوباما نیاز به حمایت سیاسی حزب دموکرات دارد. وی نمی‌تواند افراد ناآزموده‌ای را انتخاب کند که مورد قبول حزب دموکرات نباشند. به علاوه اگر قرار باشد گفتگویی با ایران صورت بگیرد، افراد تعیین شده باید مورد تایید اسراییل نیز باشند.

* سابقه نداشته ابرقدرتی مثل آمریکا بازیچه کشور کوچکی مثل اسراییل شود

وی با اشاره به سرسپردگی مقامات آمریکایی به اسراییل اظهار داشت: هیچ‌کس در آمریکا نمی‌تواند بدون اجازه اسراییل در مورد خاور‌میانه سخنی بگوید. هرگز در طول تاریخ سابقه نداشته که ابرقدرتی مانند آمریکا اینگونه بازیچه کشور کوچکی مانند اسراییل بشود.
بائر تصریح کرد که قرار بوده که وی کتابی در مورد اسراییل بنویسد و حقایقی را در آن منعکس کند اما هیچ ناشری در آمریکا حاضر به چاپ آن نشده است.
این مامور بلندپایه سابق سیا در پاسخ به این سوال که آیا حمله اخیر اسراییل به غزه، حماس را کاملاً نابود کرده است؟ گفت: حماس یک سازمان نیست بلکه یک آرمان است. اسراییل با کشتار مردم غزه، آواره کردن آن‌ها و زندانی کردن هزاران نفر، نمی‌تواند این آرمان را از بین ببرد. حماس روز به روز در حال قوی‌تر شدن است.
رابرت بائر در پاسخ به سوالی در مورد ویژگی‌های نظامی و رفتار سیاسی حماس و حزب‌الله، قدرت نظامی فوق‌العاده این حزب لبنانی را یاد‌آور شد و خاط‌رنشان کرد: حزب‌الله از شبکه فیبر نوری استفاده می‌کند که در جهان بی‌نظیر است. هیچ‌کس نمی‌تواند به این شبکه نفوذ کند. این نشان دهنده توان بالای نظامی-استراتژیک حزب‌الله است.
وی با اشاره به ویژگی‌های دبیرکل حزب‌الله، تصریح کرد: سید حسن نصرالله، تعریف جدیدی از سیاست اسلامی را مطرح کرده است. وی خواستار همپیمانی با مسیحیان شده، در حالی که بن‌لادن به دنبال کشتن آن‌ها بود.




تاریخ : جمعه 88/4/19 | 11:9 صبح | نویسنده : سعید | نظرات ()
l>