سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهاری: کودتای انتخاباتی در ایران از 2 سال قبل از انتخابات آغاز شده بود
تاج‌بخش: تاج‌زاده، حجاریان و سمتی سرحلقه ارتباط با نهادهای امریکایی

خبرنگار دستگیر شده مجله نیوزویک در ایران گفت: انقلاب رنگین و مخملی در ایران شکست خورد.

به گزارش رجانیوز، مازیار بهاری در نشستی خبری، اقدامات رسانه ای را از مهم ترین عوامل انقلاب رنگین دانست و افزود: در ایران این هجمه رسانه ای با فعالیت و حضور 700 خبرنگار خارجی و خبرنگاران مقیم آغاز شد.

وی گفت: برخی از این افراد برای خوشخدمتی به غرب سعی می کردند اخبار را به گونه ای منعکس کنند که گویا انقلاب سبزی در ایران در حال وقوع است.

بهاری افزود: برخی از خبرنگاران تحت هدایت رسانه های غربی بودند و از خلأهای امنیتی برای پیشبرد انقلاب رنگین در ایران استفاده می کردند. من نیز در مقاله هایم به صورت ناخودآگاه در این سمت گام برمی داشتم.

بهاری گفت: مسئولان باید در آینده بر حضور رسانه های خارجی در کشور نظارت بیشتری داشته باشند زیرا اقدامات آنان می تواند امنیت ملی را تضعیف کند.

وی اضافه کرد: بیشتر انقلاب های رنگین ویژگی فرهنگی دارند و به مسائل سیاسی و اقتصادی دامن نمی زنند و همانطور که مشاهده کردیم در جریان انتخابات ریاست جمهوری در ایران مسئله حجاب و گشت ارشاد بیشتر عنوان می شد.

بهاری گفت: در انقلاب رنگین طرفداران غرب خود را دموکراتیک و کارآمد و مخالفان این جریان را ناکارآمد و متحجر معرفی می کنند.

وی برگزاری تجمعات و استفاده از نیروها و مردم طبقه متوسط به بالا در شهرهای بزرگ را از دیگر ویژگی های انقلاب های مخملی بیان کرد.

بهاری گفت: در ایران نیز همانند اوکراین قبل از انتخابات مسئله تقلب مطرح شد و سعی کردند کودتایی انتخاباتی به عنوان راهکار دیگر پیدایش این انقلابات رنگین در ایران به راه بیندازند. کودتای انتخاباتی در ایران از 2 سال قبل از انتخابات آغاز شده بود.

بهاری گفت:‌ در این انقلاب ها رسانه ها علاوه بر انتقال پیام، خط دهی نیز می کنند و برگزاری تجمعات و تظاهرات غیرقانونی و آموزش ارسال تصویر به شبکه های خارجی از جمله این اقدامات رسانه ای و بر پایه موازین انقلابات رنگین است.

وی افزود: از مردم و مقام معظم رهبری از اینکه به صورت آگاهانه و ناآگاهانه از خط غرب پیروی کردم عذرخواهی می کنم و باید با عمق بخشیدن به مسائل این‌چنینی تجربیات تلخ را تکرار نکنیم.

خبرنگار دستگیر شده نیوزویک در ایران، هدف از راه اندازی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را تضعیف امنیت ملی و مواجهه با ملت ایران دانست.

بهاری افزود: در حقیقت رسانه ها نقش اصلی را در ایجاد اغتشاشات پس از انتخابات بر عهده داشتند.

وی گفت: برگزاری تجمعات آرام یا به آتش کشاندن وسایل نقلیه و حمله به پایگاه های بسیج و تخریب اموال عمومی نیز از جمله اقدامات تبلیغی رسانه ها بوده است.

بهاری افزود: هرگونه واقعه ای که در تهران به وقوع می پیوست، پس از 5 دقیقه از شبکه های ماهواره ای به ویژه بی‌بی‌سی قابل مشاهده بود.

وی خطاب به مخاطبان رسانه های غربی به ویژه رسانه های فارسی زبان گفت: نه امریکا و نه انگلیس و دیگر کشورها دلسوز مردم ایران نیستند بلکه آنان در صدد به دست آوردن منافع خود هستند و باید همواره به دشمن با سوء ظن نگریست.

بهاری افزود: در مدتی که در ایران به تهیه خبر و تصویر از اجتماعات غیرقانونی مشغول بودم، موجبات به خطر افتادن امنیت ملی را به صورت ناآگاهانه فراهم کردم اما اکنون باید آنها را بپذیرم.

وی گفت: مقام معظم رهبری توانستند به خوبی این مسئله را مدیریت کنند و کشور را به سامان برسانند.

بهاری در مقابل ملت ایران و همچنین مقام معظم رهبری به خاطر صدماتی که با انعکاس اخبار ناصحیح به وجود آورده است، ابراز ندامت و پشیمانی کرد و گفت: من و همکارانم باید از اقداماتی که انجام داده ایم، یک قدم عقب برویم و این حوادث و مسائل را بار دیگر مرور کنیم.

وی امنیت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه خاورمیانه بی نظیر دانست و افزود: نباید به هیچ وجه با اقداماتمان به این امنیت صدمه بزنیم.

بهاری گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم، ایرانی ها بیگانه ستیز و غرب ستیز بوده و در چند سده اخیر در مقابل وقایع مختلف این را نشان داده اند.

این خبرنگار نیوزویک افزود: هرگاه غرب در ایران دخالتی کرده است، مانند انقلاب و جنگ؛ مردم ایران در مقابل هجوم نظامی یا هجوم نرم غرب مقاومت کرده اند.

وی اضافه کرد: ایرانی ها هر زمان که احساس خطر می کنند، دور هم جمع می شوند و آن را دفع می کنند که نمونه آن وقایع اخیر بود.

بهاری گفت: وجود رهبری در ایران ریشه در سنت تاریخی و مذهبی این کشور دارد و رهبر، هم رهبر مذهبی و هم رهبر سیاسی است که صحبت ایشان فصل الخطاب است.

وی افزود: در نمازجمعه پس از انتخابات، رهبری توانستند خیلی خوب مسئله را جمع کنند و بعد از صحبت های ایشان درگیری بین جناح ها تا حدود زیادی فروکش کرد.

بهاری گفت: امریکایی ها و غربی ها ریشه مذهبی و ملی این حقیقت را درک نمی کنند.

همچنین کیان تاج‌بخش یکی از دستگیرشدگان اتفاقات اخیر در کشور گفت: این اتفاقات پس از انتخابات یک تصادف نبود بلکه برنامه ریزی دراز مدت و مربوط به بیش از 6 ماه و یکسال گذشته بوده است.

کیان تاج‌بخش در نشستی خبری خود را پژوهشگر در زمینه مدیریت شهری و مشاور چند برنامه بین المللی که در ایران اجرا شده است، معرفی کرد و افزود: می خواهم در خصوص نتایج مطالعات خود در زمینه جایگاه روابط بین الملل بین ایران و امریکا و تاثیر آن از این زاویه بر انتخابات بپردازم.

وی تأکید کرد: مقصران اخیر اغتشاشات در مجموعه دستگاه‌های دولتی، شبه دولتی و سرویس های اطلاعاتی وابسته به امریکا و برخی کشورهای دیگر غربی هستند.

تاج‌بخش گفت: این انتخابات در واقع بهانه یا فرصتی برای اجرای برنامه های از پیش تعیین شده بود.

وی افزود: در انقلاب هایی که می توان نام آنها را انقلابهای انتخاباتی گذاشت، حول یک انتخابات، برنامه های از پیش تعیین شده با تاکتیک های مختلف از جمله شبهه در شمارش آراء، اشتباه یا دروغ در اعلام آراء، زیر سؤال بردن نظام انتخاباتی و نهادهای مرجع شمارش آراء اجرا می شود.

تاج‌بخش با بیان اینکه ریشه اغتشاشات در ایران نیز به یک دوره قدیمی‌تر بازمی گردد، گفت: نهادهای امریکایی از 20 تا 30 سال گذشته در این کشور تشکیل شده است تا برنامه هایی را به اسم ترویج دمکراسی یا تغییر رژیم، اجرا کنند که برخی از موارد آن به شکل انقلاب های رنگی دیده می شود و شواهد آن در نهادهای آشکار، پنهان و نیمه پنهان امریکایی مشهود است.

وی افزود: اجرای این برنامه ها از چندین اتاق فکر نشأت می گیرد که از آن جمله می توان به مؤسسه میراث امریکایی، مؤسسه رند و مؤسسه پروژه برای قرن جدید امریکایی اشاره کرد که این نهادها ایدئولوژی برتری امریکا در جهان را دنبال می کنند.

تاج‌بخش با بیان اینکه این نهادها با کمک های کاخ سفید و کنگره امریکا شکل می گیرند، گفت: در سال 1983 و 4 سال پس از انقلاب سال 57 ایران مؤسسه ای با عنوان صندوق حمایت از دمکراسی برای پیشبرد برنامه براندازی تحت عنوان ترویج دمکراسی و حقوق بشر با کمک کنگره امریکا تأسیس شد که از نهادهای آشکار در امریکا محسوب می شود.

تاج‌بخش گفت: از برنامه های نیمه پنهان امریکا می توان به برنامه ردیف 2 اشاره کرد که براساس آن و به طور دوجانبه و پشت پرده افراد فعال احزاب سیاسی از داخل کشور ایران با فعالان سیاسی امریکایی به مذاکرات پنهان می پردازند.

وی تصریح کرد: این برنامه از 10 سال پیش یا بیشتر از طرف دولت امریکا اجرا می شود و بنیادهایی مانند راکفلر از آن حمایت می کنند.

وی گفت: در این نشست ها که هر 4 یا 6 ماه یک‌بار، در کشورهایی مثل سوئیس و سوئد اتفاق می افتد، فعالان سیاسی از امریکا و کشور مقابل درخصوص مسائل مختلف سیاسی با یکدیگر گفتگو می کنند.

تاج‌بخش گفت: از آنجا که ارتباط رسمی و دیپلماتیک بین ایران و امریکا وجود ندارد، افراد رسمی با پست دولتی امکان مذاکره مستقیم ندارند بنابراین در قالب طرح ردیف 2 و از طرف این نهاد اتصالاتی بین جریان اصلاح‌طلب در ایران و گروههای همسو در امریکا برقرار می شد.

وی افزود: این نوع برنامه ها که چندین سال ادامه داشت بدون هماهنگی سرویس های اطلاعاتی امریکا، وزارت خارجه این کشور، کاخ سفید و سرویس های نظامی امریکا امکان پذیر نبود.

وی در کنفرانسی خبری افزود: این بنیاد همچنین با اعطای بورس تحصیلی به افراد مورد نظر خود تلاش کرده است پیوندهای خود را با این افراد و جریان اصلاح‌طلب تقویت کند که اعطای بورس تحصیلی به هادی سِمَتی و فاطمه حقیقت جو از آن جمله است.

تاج‌بخش با بیان اینکه ارتباط با شبکه های جاسوسی و بنیادهای امریکایی به صورت آشکار، نیمه پنهان و پنهان جریان داشته است، اظهار داشت: مؤسسه وودرو ویلسون در واشنگتن که یکی از قرارگاه های مهم برای اصلاح‌طلبان است، در 10، 15 سال گذشته نقش مهمی در تعامل گروه های اصلاح‌طلب در ایران با نهادهای امریکایی داشته است و بیشترین دعوت نیز از افراد در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جانب این مؤسسه و شخص هاله اسفندیاری صورت گرفت.

وی گفت: این مؤسسه که تلاش می کند خود را مستقل جلوه دهد، ساخته و پرداخته دولت امریکاست و ارتباط این مؤسسه با سازمان هایی نظیر سیا نیز مؤید این موضوع است.

کیان تاج‌بخش در پاسخ به این پرسش که به رغم برنامه ریزی های طولانی مدت و صرف هزینه های زیاد و ارتباط با عوامل داخلی، امریکا چرا نتوانست در براندازی نرم در ایران موفق شود، گفت: این انقلاب‌ها در صورتی می تواند موفق شود که پایه های نظام سست باشد و انقلاب های رنگی و مخملی تاکنون در کشورهایی موفق بوده که نظام آن کشور از مقبولیت و محبوبیت عمومی برخوردار نبوده است.

وی شرایط جمهوری اسلامی را کاملاً متفاوت با این کشورها دانست و گفت: محبوبیت انقلاب اسلامی نزد مردم، اعتقاد مردم به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، موجب شده است به رغم همه تلاش ها آنان نتوانند در دستیابی به اهداف خود موفق شوند.

تاج‌بخش با اشاره به وضع نامناسب امنیتی در کشورهای همسایه ایران به ویژه عراق و افغانستان به رغم حضور گسترده امریکا و متحدان غربی اش گفت: آنان که از ثبات و امنیت ایران قدردانی نمی کنند به خون شهدا، امام و تمام تلاش هایی که از زمان پیروزی انقلاب تا کنون در کشور شده است ظلم کرده اند.

وی با تشریح تفاوت نظام جمهوری اسلامی ایران با نظام های سیاسی سایر نقاط جهان گفت: عمق تعارض، میان فلسفه سیاسی مردم سالاری دینی و دموکراسی غربی است.

تاج‌بخش افزود: جمهوری اسلامی بر مبنای تفکر و حرکت دینی، ملی، تاریخی و سنتی پایه گذاری شده است و این موضوع با آنچه که به عنوان دموکراسی غربی یاد می شود، تفاوت آشکار دارد.

وی گفت: جبهه اصلاحات با شعارهایی مثل جامعه مدنی- توسعه دموکراسی، موجب گمراهی و فریب بسیاری افراد شد، این جریان با طرح مسائلی به بهانه دفاع از حقوق بشر، مسائل زنان و جوانان، خود را مطرح کرد در حالی که آنان از ریشه نظام اسلامی غافل بودند.

تاج‌بخش یکی از مشکلات جریان اصلاحات را سر در گمی آنان برشمرد و افزود: آنان نتوانستند جمع بندی واحدی در چگونگی دستیابی به اهدافی که از آن دم می زدند دست یابند.

وی با اشاره به نامه احمدی‌نژاد به بوش گفت: در این نامه وی به طور خلاصه و صریح اعلام کرد "جریان دموکراسی غرب با محوریت و ارکان نظام جمهوری اسلامی تعارض دارد."

تاج‌بخش با بیان اینکه هم اکنون به جز جمهوری اسلامی هیچ تفکری در مقابل تفکر دموکراسی غربی وجود ندارد، گفت: نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر ولایت فقیه و مردم سالاری دینی است در نقطه مقابل آنها قرار دارد در حالی که اکثر مردم در انتخابات شرکت می کنند و به آن پایبند هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام گروه یا جریان سیاسی بیشتر در جهت منافع غرب برای اجرای انقلاب مخملی یا رنگی همسو بوده اند، گفت: همانگونه که پیشتر هم اشاره کردم سازمان های آشکار و غیررسمی امریکا از جمله صندوق حمایت از دموکراسی یا NED در کشورهایی فعال است که امریکا حضور رسمی داشته باشد اما این نهادها در کشور ایران که ارتباط رسمی با امریکا وجود ندارد، از طریق نهادهای پوششی فعالیت می کنند.

وی افزود: بنیاد سوروس نیز به همین علت وارد پروژه ایران شد.

تاج‌بخش گفت: مؤسسات امریکایی با توجه به موضوع تحریم نمی توانند در ایران مجوز فعالیت داشته باشند اما با این وجود بنیاد سوروس در زمان بوش به راحتی در ایران مجوز فعالیت می گیرد و این در حالی است که بنیاد سوروس با بوش به لحاظ تقابل حزبی اختلافاتی دارد.

وی با تأکید بر اینکه صدور این مجوزها بدون هماهنگی کاخ سفید، سنا، سیا و پنتاگون امکان پذیر نیست، افزود: این موضوع نشان می دهد که جریانات حاکم در امریکا در این زمینه همسو هستند.

تاج‌بخش اظهار داشت: بنیاد سوروس از 2 طریق با ایران ارتباط برقرار می کرد که یکی از طریق افراد فعال در احزاب و جریانات اصلاح‌طلب و دیگری در قالب فعالیت NGOها برای پیگیری حقوق بشر، زنان، جوانان و نظایر آن است.

وی نمونه بارز آن را پرداخت صدهزار دلار از طریق بنیاد سوروس به بنگاه هایی که فعالیت بهداشتی داشتند، دانست و افزود: در همین راستا سهراب رزاقی که معاون سعید حجاریان بود در قالب NGO توانست 300 میلیون تومان کمک مالی دریافت کند که برای رد گم کردن،‌ این اعتبار از طریق یک نهاد هلندی پرداخت شد.

تاج‌بخش گفت: سِمَتی، هادیان، تاج زاده و عطریانفر به طور مستقیم یا غیرمستقیم حلقه نهادها و شبکه هایی بودند که با مؤسسات و نهادهایی در امریکا ارتباط داشتند.

وی در پایان با ابراز ندامت از اقداماتی که بر ضد جمهوری اسلامی ایران انجام داده است و نیز درخواست عفو از ملت ایران و مقام معظم رهبری گفت: از مسئولان نظام می خواهم ریشه ها و عوامل اصلی حوادث اخیر را شناسایی، محاکمه و مجازات کنند تا حقایق برای همگان روشن شود.

تاج‌بخش افزود: من به شخصه از هر گونه ارتباط با این مجموعه ها پشیمان هستم و از ولایت فقیه و مردم تقاضای عفو و بخشش دارم و امیدوارم بتوانم جبران کنم.

وی خود را فریب خورده جریان اصلاحات خواند و گفت: خیلی ها به لحاظ تناقضی که جریان اصلاحات پیش آورد و تعبیر نادرست از مردم سالاری دینی، دچار گمراهی و سردرگمی شدند.

کیان تاج‌بخش گفت: در این باره آقای عطریانفر در سال 75 از طرف بنیاد سوروس به امریکا دعوت می شود و در صدر یک هیأت رسانه ای در نیویورک با رئیس این بنیاد نشستی ویژه برگزار می کند و پس از آن، ارتباط این جریان با بنیاد سوروس به صورت قوی برقرار می شود.




تاریخ : شنبه 88/5/10 | 11:28 عصر | نویسنده : سعید | نظرات ()
l>