سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خبرگزاری فارس: آیت الله حائری شیرازی استاد جدید اخلاق هیات دولت از افراد و جریان هایی که تلاش دارند دیدگاه ها و نظرات احمدی نژاد را به رحیم مشایی نسبت دهند انتقاد کرد.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس،امام جمعه سابق شیراز که چند ماهی است چهارشنبه های هر هفته در جلسه هیات دولت به طرح مباحث اخلاقی می پردازد در گفت و گو با تازه ترین شماره هفته نامه سروش به دفاع از دیدگاههای فرهنگی محمود احمدی نژاد و مخصوصا نحوه برخورد با بدحجابی پرداخته و نظرات متفاوتی را در مورد ممنوعیت استفاده از ماهواره مطرح کرده است.
وی گفت: آن هایی که می گویند حرف هایی که آقای احمدی نژاد می زند حرف های مشایی بوده و ایشان دست آموز رئیس دفترش می باشد به رئیس جمهور تهمت و افترا می زنند.
حائری شیرازی در این گفت و گو با تشریح دیدگاه های احمدی نژاد درباره مسائل فرهنگی و بویژه نحوه برخورد با بدحجابی گفت:این ها حرف ها و اعتقادات خود آقای احمدی نژاد است.
انتقاد چند هفته قبل محمود احمدی نژاد از برخورد نیروی انتظامی با زنان بدحجاب، با واکنش برخی علما و بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا مواجه شده و بعضی روزنامه های اصولگرا دیدگاه های رئیس جمهور در این زمینه را به اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر وی نسبت داده اند.
آیت الله حائری شیرازی با انتقاد از این واکنش ها گفت آقای احمدی نژاد مخالف برخوردهای غلطی است که بجای ترویج حجاب موجب مظلوم نمایی زنان بدحجاب و بدبینی مردم نسبت به نیروی انتظامی می شود.
"آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد همان درسی را که علما به او داده‌اند عمل کند. مگر نمی گویند در امر به معروف و نهی از منکر باید احتمال اثر داد؟ این درس خودشان است. او که غریبه نیست. همین‌هایی که ما (روحانیون) می‌گوییم، ایشان هم یاد گرفته‌ است. منتها به ما (روحانیون) هیچ چیز نمی‌گویند ولی به این بنده خدا انتقاد می‌کنند. "
وی تاکید کرد: آقای احمدی‌نژاد مخالف برخورد نیست، مخالف برخورد غلط است، اینکه نیروی انتظامی زنی را بگیرد و بعد یک خیابان در حمایت از آن زن در برابر نیروی انتظامی بایستند، این غلط است. آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد بدحجاب را مظلوم نکنیم تا با مظلوم‌نمایی برنده شود.
"ما (نیروی انتظامی) می‌آییم با یک زن بدحجاب برخورد بد می‌کنیم و با حالت رقت‌باری با او رفتار می‌کنیم تا مردم که شاهد ماجرا هستند، متأثر شوند و ما را هو کنند و بعد آن‌ها به ما بخندند. رئیس‌جمهوری با این کار مخالف است که نیروی انتظامی هو شود، وگرنه کاری که مردم با آن موافق باشند، آقای احمدی‌نژاد هم با آن موافق است. "
استاد اخلاق دولت افزود: آقای احمدی نژاد معتقد است برای امر به معروف و نهی از منکر، حمایت مردمی جزو ضروریات کار است و می‌گوید باید حمایت مردمی را برای اقداماتمان جلب کنیم.
وی با اشاره به این که امام خمینی نیز این گونه رفتار می کرد گفت: امام (ره) پله‌پله مردم را با خود همراه کرد. او مرتب به مردم روحیه داد و با خود به جلو آورد. حجاب در دوره پهلوی رفته بود، اما با رفتار و اخلاق امام (ره) حجاب برگشت؛ با لطف و اکرام و احترام مردم.
حائری شیرازی در پاسخ به سوالی درباره گلایه برخی علما از رفتارها و دیدگاه های احمدی نژاد در این زمینه، گفت: ارادت آقای احمدی‌نژاد به علما از ارادت بقیه به مراجع و علما خیلی بیشتر است. دوستشان دارد، اما علما برای اینکه ازشان بهره‌مند شود مصرف نمی‌کند.
وی در عین حال گفت که تفاوت هایی میان دیدگاه علما و دولت در این رابطه وجود دارد، اما نیت آن‌ها یکی است. "رئیس جمهور طرفدار عفاف و پاکدامنی است، اما می‌گوید برخی مسائل نباید نظامی شود. یعنی اینکه نباید با قدرت نظامی و انتظامی، امور شرعی را اجرا کنیم. آقای احمدی‌نژاد مخالف این نیست که به خانم‌های بدحجاب که خیلی بدلباس پوشیده، عطر فلان زده و خودنمایی می‌کنند تذکر داده شود، اما معتقدند کار فرهنگی باید در بخش فرهنگی انجام شود و کار نظامی در بخش نظامی. نباید با موضوع بدحجابی برخورد نظامی و انتظامی شود. "
استاد اخلاق دولت افزود: البته رئیس جمهور با برخورد نظامی با افرادی که در مسئله حجاب خط‌ شکنی می‌کنند و به دنبال براندازی فرهنگی هستند ، و برای این کار حقوق می گیرند مخالف نیست.
حائری شیرازی گفت: ما در اسلام «امر به واجب» داریم یا «امر به معروف»؟ «نهی از حرام» داریم یا «نهی از منکر»؟ پس قبل از اینکه نهی کنیم باید حرام را در نظر مردم منکر کرده باشیم تا بتوانیم آن را نهی کنیم. حرف آقای احمدی‌نژاد این است. مردم تارک از امر به معروف و نهی از منکر نیستند. ولی متاسفانه واجبات، معروفیت خود را از دست داده است؛ به‌گونه‌ای که اگر کسی امر کند متأسفانه خودش را مسخره کرده است.
وی با بیان این که احتمال دارد برخی صحبت های آقای احمدی نژاد را خوب درک نکرده باشند از برخی اصولگرایان منتقد دولت انتقاد کرد و گفت: [مشکل این است] که می گویند رئیس جمهور در سیاست خارجی خوب می فهمد، با ذکاوت است و درست عمل می کند اما در مسائل داخلی حالی اش نمی شود.
حائری شیرازی با بیان این که این ها همه نظرات خود آقای احمدی نژاد است و به مشایی ارتباطی ندارد گفت: بعضی می‌گویند و می‌نویسند که کشور را در حال حاضر آقای مشایی دارد اداره می‌کند. این بزرگ‌نمایی است.
وی در عین حال به مشایی هم توصیه کرد که کنترل شده تر صحبت کند: "من معتقدم او باید کنترل شده‌تر صحبت کند. بی‌غل و غش است. یک چیزی به ذهنش می‌رسد خوب است. نیت خوبی دارد، اما اگر مردم برداشت اشتباه می‌کنند باید مواظب باشد. مرحوم آقای بهشتی می‌گفت به آنچه شما منظورتان است، می‌گویند «مراد»، به آنچه مردم از صحبت‌های شما می‌فهمند، می‌گویند «مفهوم». اگر مردم از صحبت‌های مشایی چیز دیگری می‌فهمند او باید اصلاح کند. "
آیت الله حائری شیرازی همچنین در بخش دیگری از گفت و گو با سروش پیشنهاد کرد: رسانه ملی در برنامه های رادیو و تلویزیونی خود یک دوره کامل استفاده صحیح از شبکه های ماهواره ای را به مردم آموزش دهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ماهواره هم ابزار رسانه‌ای است. می‌تواند محتوای آلوده داشته باشد، می‌تواند محتوای پاک، حکم ماهواره، حکم محتوای آن است.
حائری شیرازی افزود: "تکنولوژی، رسانه، تلویزیون و امثالهم مثل یک ظرف است که در آن غذا می‌ریزند. قبل از اینکه ما در این ظرف غذای پاک و طیب بریزیم، دیگران پیش‌دستی کرده و غذای آلوده ریخته‌اند. ظرف چه گناهی دارد؟ ما در استفاده از ابزارها، پیش‌دستی نمی‌کنیم و عقب می‌مانیم، بعد می‌گوییم بو می‌دهد! می‌گویند طرف دستش به انگور نمی‌رسید می‌گفت ترش است. نه، این ابزارها بهترین نعمت‌ها است. ما با استفاده از این نعمت‌ها می‌توانیم خیلی بهتر به دین و بشریت خدمت کنیم.
وی در عین حال تاکید کرد: البته یک نکته مهم اینجا وجود دارد. مردم چون غذاهای مختلفی در دسترشان قرار می‌گیرد، هر کدام که خوشمزه‌تر بود، آن را مصرف می‌کنند. یعنی اصالت سلامت به اصالت لذت تبدیل شده است. آن حرف گمراه‌کننده لذت‌بخشی می‌زند. این حرف هدایت‌کننده خسته‌کننده‌ای می‌زند.
استاد اخلاق هیات دولت افزود: در مورد ماهواره،‌ غربی‌ها پیش‌دستی کرده‌اند و محصولات خود را وارد سیستم کرده‌اند، اما ما تنبلی کرده‌ایم و یا محصولاتمان هنری نیست. ارزشی هست اما هنری نیست. شما حرفی برای گفتن داشته باشید، فیلم هنری برای نمایش ارزش‌ها داشته باشید، آن‌ها از شما می‌قاپند. اما فیلم‌‌تان باید کیفیت داشته باشد. مگر اهل عالم می‌گویند اگر فیلم‌تان ضدارزش بود ما استفاده می‌کنیم؟ یعنی اگر محصول شما ارزشی باشد، زیبا هم باشد استفاده نمی‌کنند؟ اهل عالم لذت‌طلبند، زیباجویند. خب، کدام فوتبال زیباست؟ فوتبال ما یا فوتبال برزیل؟ معلوم است که فوتبال ما را نمی‌بینند. فوتبالی را تماشا می‌کنند که زیبا باشد و حرفه‌ای.
وی خاطرنشان کرد:اگر ما اکنون بهترین و زیباترین فیلم‌ها و محصولات را در دنیا تولید می‌کردیم و از همه می‌پرسیدید آیا ماهواره باید باشد یا نباشد، پاسخ می‌دادند واجب است ماهواره داشته باشید، چون از طریق آن می‌توانستید بهترین محصول را ببینید. پس مشکل ما، ماهواره نیست بلکه محتوای آن است که بعضاً فاقد ارزش است که البته این مشکل را هم بصیرت حل می‌کند. ما شاید بتوانیم بگوییم خرید و فروش و استفاده از ماهواره بد و ممنوع است و جلوی آن را هم بگیریم، اما فردا که تکنولوژی باز هم پیشرفت کرد و آنتن‌های کوچک‌تر درست کردند که از داخل ساختمان هم می‌شد همه دنیا را پوشش داد، باید دوباره بیاییم همه خانه‌ها را یکی‌یکی بگردیم، ببینیم چه کسی ماهواره دارد یا ندارد؟ اگر فردا بدون آنتن ممکن شد دریافت کنیم، چه می‌خواهید بکنید، ولو اینکه ماهواره هم ممنوع بشود و ممنوعیت آن لازم هم باشد، کافی نیست، چون تکنولوژی روبه‌پیشرفت است. البته تا وقتی که این چنین نشده است کنترل هم بکنید بد نیست. ما نمی‌گوییم ماهواره حرام است. ما می‌گوییم وضع فعلی ما خوب نیست، تولیدات ما خریدار ندارد. جاذبه ندارد. تولیدات ما هم مثل فوتبال ماست. در دنیا فوتبال ما رتبه هفتادم است، تولیدات فرهنگی و تلویزیونی و سینمایی‌‌مان هم هفتادم است.
انتهای پیام/




تاریخ : سه شنبه 89/4/22 | 12:1 صبح | نویسنده : سعید | نظرات ()

 

شکفت غنچه

 قطره ای شبنم چکید

 رنگ لاجوردی برقی به چشم انداخت

 ویاد آمد وسعت دل که : بی نهایت هارا درخود جای داد.

به زیر انباشته ها ،رخش درتابلوی سیاه و ذوق زده نشست

صدفش دردانه  را به اعماق برد

ودرکنارچاهی دست تولا بالا رفت

طوفانها خوابید و من سیراب از سایه اش ،

     ولی

تا او یک خط بود از جنس من .




تاریخ : شنبه 89/4/5 | 11:17 صبح | نویسنده : سعید | نظرات ()
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
l>