سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  آیت‌الله مصباح یزدی در همایش نمایندگی ولی فقیه در سپاه:
احکام حکومتی مانند واجبات شرعی واجب‌الاطاعه هستند

خبرگزاری فارس: عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کردن مفاهیمی را که برخاسته از اسلام نیست یا احیاناً مخالف اسلام هم باشد، با هر نیتی از سوی گوینده آن خیانت دانست و گفت: خیانت یعنی تغییر در برخی اصول؛ مثلاً اینکه به‎جای اسلام، ایران را مطرح کنیم.


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی صبح امروز در همایش تجلیل از مربیان و اساتید حوزه آموزش سپاه پاسداران که به مناسبت 12 اردیبهشت سالروز شهادت شهید مطهری در محل نمایندگی ولی فقیه در سپاه برگزار شد، با اشاره به ماهیت برخی واژه‌ها و اصطلاحات در ادبیات پیش و پس از انقلاب گفت: برای مثال ما در پیش از انقلاب با دو واژه عرصه سیاسی و عرصه دینی مواجه بودیم که همین کلمات به نوعی القا کننده دین از سیاست بود و برای مثال در جامعه اگر یک روحانی را سیاسی می‌دانستند، این یک ضد ارزش محسوب می‌شد. 

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد:‌ اما به برکت امام و تربیت شدگان مکتب او مانند شهید مطهری این ادبیات بعد از انقلاب تغییر کرد و امروز دیگر آن فرمایش مرحوم مدرس که فرمود سیاست ما عین دیانت ماست، کمابیش در جامعه پذیرفته شده است. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از این واژه‌ها که در ادبیات ما رایج است، کلمه اصولگرا است که یک مفهوم دینی و یا سیاسی دارد و ما شاهد بودیم این اواخر حتی برخی به همین واژه اصولگرایی هم حمله کردند و به آن انتقاد داشتند و این یعنی اصولگرایی یک شعار سیاسی است چرا که خاصیت شعارها و ادبیات سیاست تحول و تغییر است. اما ما در مفهوم دینی این موارد را نداریم. 

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: وقتی دین و سیاست ما یکی شد، گاهی شعارهای دینی و سیاسی نیز با هم قاطی شده و مشکل‌زا می‌شوند و برخی فکر می‌کنند همانطور که می‌شود شعارهای سیاسی را تغییر داد و یا به آن انتقاد کرد، پس این امر در خصوص شعارهای دینی هم قابل تأمین خواهد بود. 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: از ابتدای تشکیل حکومت اسلامی در ایران واژه ولایت فقیه به عنوان یک مهر و آرم این حکومت شناخته شد اما باید ببینیم که آیا ولایت فقیه هم مانند دیگر شعار احزاب و گروه‌ها یک شعار سیاسی است یا یک مفهوم دینی احیا شده. 

وی خاطرنشان کرد: ولایت فقیه در اصل دین ما بود و یک شعار سیاسی نیست و مفهومی است که معارف دینی ما آن‌را پرورانده‌اند و از آنجا که نظام ما یک نظام دینی است بنابراین مفهوم ولایت فقیه را محترم می‌شمارند‌ اما متاسفانه بسیاری از اشخاص با ولایت فقیه مانند یک شعار سیاسی معامله می‌کنند که گویی توسط مردم خواسته شده و در قانون آمده و می‌توان آن را عوض کرد. 

این استاد برجسته حوزه افزود: در ولایت فقیه یک مفهوم دینی است و مثلا با یک شعار سیاسی مثل مرگ بر آمریکا تفاوت دارد و اعتبار آن نیز به پذیرفتن مردم نیست بلکه اعتباری است که دین آن‌را ایجاب می‌کند که در این جا منظور مذهب تشیع است. 

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه اطاعت و تبعیت محض باید از خداوند متعال باشد، گفت اما خداوند ما را به تبعیت از برخی افراد دیگر مانند پدر و مادر و یا پیامبر امر کرده که البته اینها در عرض خدا قرار نمی‌گیرند بلکه این اطاعت‌ها در طول اطاعت خداوند است و اطاعت از آنها از آن جهت واجب است که خدا ما را به آن امر کرده است. 

وی با بیان اینکه بعد از پیامبر و ائمه طاهرین اطاعت از ولی فقیه واجب می‌شود، گفت: این اطاعت از ولی فقیه نیز در طول اطاعت از امام و پیغمبری است که از خدا اطاعت می‌کنند. 


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه منبع اعتبار حکم،‌قانون و تشریع فقط خداوند متعال است، گفت: اطاعت از ولی فقیه نیز به خاطر حکم خداست نه اینکه مردم آن را خواسته باشند که احیانا در زمانی بخواهند آن را عوض کنند. 

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: این اطاعت از ولی فقیه تنها به دوران غیبت محدود نمی‌شود چراکه اصل ولایت فقیه مربوط به زمان امام صادق است که ایشان فرمودند اگر ما به شما دسترسی نداشته باشیم چه بکنیم که امام فرمود از ولی فقیه اطاعت کنید. 

وی ادامه داد: این به آن معناست که حتی در زمان امام معصوم نیز اگر مردم به واسطه مکانی که در آن حضور دارند به امام دسترسی ندارند باید از فقیه عادل که حکم او حکم امام است، تبعیت کنند و این ربطی به مسائل سیاسی ندارد که مثلا با رای مردم این امر صورت بگیرد و یا در قانون اساسی بیاید. مگر اطاعت از خدا باید در قانون اساسی باشد؟ 

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه اگر خدای ناکرده روزی ولایت فقیه از قانون حذف شد، باز هم اعتبار خود را از دست نخواهد داد، یادآوری کرد: متاسفانه در دوران گذشته و ریاست جمهوری‌های سابق برخی گفتند که ما چون ولایت فقیه در قانون اساسی است، آن را قبول داریم و این یعنی اینکه ما ناچاریم ولی فقیه را قبول داشته باشیم. و متاسفانه برخی مسئولین درجه یک کشور در گذشته این حرف‌ها را می‌زدند. 

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: البته امروز هم خیلی‌ها در دلشان همین است هر چند می‌گویند ما ولایت فقیه را قبول داریم اما ته موضوع را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم چیز دیگری است. 

وی ادامه داد: آن ولایت فقیه که ما می‌گوییم، اعتبار قانون اساسی از آن است، همانطور که حضرت امام فرمودند؛ رئیس جمهور منتخب مردم اگر از طرف ولی فقیه منصوب نشود طاغوت بوده واطاعت از او حرام است. 

این استاد حوزه به ذکر یک مثال پرداخت و گفت: ‌مثلا مردم یک محلی قرارداد می‌کنند و یک نفر را برمی‌گزینند تا مثلا رئیس آن جمع باشد که البته این عیبی هم ندارد اما این مسئله وجود شرعی ندارد در حکومت اسلامی نیز باید بدانیم که اعتبار حکومت اسلامی با بقیه حکومت‌ها متفاوت است و اینجا بود که امام فرمود حکم دولت اسلامی و اطاعت از آن شرعا واجب است و منظور امام این نبود که این وجود و شرعی بودن به خاطر رای مردم باشد. بلکه مشروعیت آن به واسطه انتسابش از طرف ولی فقیهی است که خود او منسوب امام زمان است. 

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه در کشور ما اطاعت از حکم حکومتی و مقررات مجلس شورای اسلامی مثل واجبات شرعی واجب است، افزود: اگر این فرهنگ ترویج شد بسیاری از اقدامات نیروی انتظامی و یا دادگاه‌ها خود به خود حل می‌شود اما متاسفانه ما هنوز به این عینیت نرسیده‌ایم که قوانین حکومت اسلامی را واجب بدانیم. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شعار ولایت فقیه یک شعار دینی است نه یک شعار سیاسی، ولایت فقیه را عمود خیمه انقلاب دانست وافزود: این انقلاب برای اطاعت از خدا و احیای ارزش‌های دینی و احکام خدا برپا شد البته نه اینکه همه کسانی که در این انقلاب نقش داشتند، این طور باشد. اما در همه دنیا سبقه انقلاب ما را اسلامی می‌دانند. 


این استاد حوزه با بیان اینکه اسلامیت این انقلاب در بعد قانونگذاری با شورای نگهبان و در بعد اجرایی با ولی فقیه تعیین می‌شود، افزود: اگر اینها را یک شعار سیاسی تلقی کنیم، در حقیقت آن را ضعیف کرده‌ایم و زمینه‌ای فراهم می‌شود که کم کم کسانی تصور کنند که در ایران دو رقیب وجود دارد یکی ولی فقیه و یکی فرد دیگری. 

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه ما باید این فرهنگ را که ولایت فقیه یک شعار دینی است نه سیاسی، در جامعه ترویج کنیم، گفت: ما در گذشته یکی از اقمار دست چندم و نوکر آمریکا در منطقه بودیم اما این استقلال امروز مدیون انقلاب اسلامی است و در وصیت‌نامه شهدا هم به غیر از اهمیت اسلام و انقلاب چیز دیگری نمی‌بینیم. 

وی با بیان اینکه روح انقلاب به اسلام و قوام اجراییش به ولایت فقیه است، گفت: بنابر این هر قدم برای تقویت ولایت فقیه برداشته شود، یا برای پایبندی مردم به ارزش‌ها تلاش شود این انقلاب را شکوفاتر کرده و بزرگترین خدمت به انقلاب خواهد بود و بزرگترین خیانت نیز عمل کردن در عکس این مسیر است. 

این استاد حوزه با بیان اینکه باید امروز بر اساس همین محک خدمت و خیانت را بشناسیم، گفت: خیانت یعنی تغییر در برخی اصول. مثلا اینکه به جای اسلام ایران را مطرح کنیم. اینها مسائل ریشه‌ای است و مطرح کردن این مسائل جریان انقلاب را تضعیف می‌کند؛ آنهم زمانی که کشورهای منطقه به بیداری اسلامی رسیده و می‌خواهند از انقلاب ما الگوگیری کنند و حالا ما بیاییم بگوییم انقلاب ما یک انقلاب ایرانی بود. 

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه گوینده این حرف با هر نیت و از هر کجا الهام گرفته باشد، خیانت کرده و ما باید خدمت وخیانت را از هم تشخیص دهیم و اینها ربطی به نیت افراد ندارد و بدانید هر سخنی اگر در جهت تضعیف ارزش‌ها باشد، خیانت است. 

وی همچنین مطرح کردن مفاهیمی که برخاسته از اسلام نیست و یا احیانا مخالف اسلام هم باشد، را با هر نیتی از سوی گوینده آن خیانت دانست و گفت: ‌اگر امروز شهید مطهری زنده بود بزرگترین هم و غمش مبارزه با این سهل‌انگاری‌ها و تساهل و تسامح‌ها در رفتارها و شعارها بود. 

این استاد برجسته حوزه همچینن با اشاره به ویژگی‌های برجسته شهید مطهری گفت: کسی که بیشترین سهم را برای تقویت باورها و ارزش‌های جامعه ایفا کرد، همین علامه شهید مرتضی مطهری بود، افزود: امروز هم با گذشت بیش از 30 سال از شهادت ایشان هنوز ما به نص کتاب‌های او احتیاج مبرم داریم. 

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه با اهدای لوح از مقام علمی و فقهی آیت‌الله مصباح یزدی تقدیر به عمل آورد.




تاریخ : سه شنبه 90/2/13 | 11:54 عصر | نویسنده : سعید | نظرات ()
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
l>