سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشروح نشست خبری عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین و ستاد موسوی؛
عدم‌پذیرش آرا، قانون‌شکنی و تجمعات غیرقانونی سناریویی از پیش‌طراحی شده بود

خبرگزاری فارس: عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین و ستاد موسوی گفت: سناریوی از پیش طراحی شده سازمان مجاهدین و ستاد موسوی ، عدم پذیرش نتایج شمارش آراء، عدم تمکین قانون،‌ برگزاری تجمعات غیرقانونی،‌ نظر سازی و القای عدم سلامت انتخابات بود که باعث رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان شد.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سیدامیرحسین مهدوی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خبرگزاری ایسنا به بیان جزئیاتی درباره مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای ستاد میرحسین موسوی و نقش برخی عوامل در شکل‌دهی آشوب‌های اخیر پرداخت.          
وی اظهار داشت: در کنگره سال 87 سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به عضویت شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی درآمدم و در انتخابات خرداد ماه سال جاری در ستاد مرکزی موسوی به عنوان سردبیر روزنامه اندیشه نو که روزنامه ای در 4 صفحه برای پوشش اخبار ستاد بود آغاز به کار کردم و تا روز 23 خرداد ماه به انتشار خود ادامه داد.
مهدوی بیان کرد: روندی که از فردای روز انتخابات یعنی 23 خرداد‌ماه آغاز شد یک انحراف و گردش مسیر در مجموعه‌ فعالیت‌های بود که بخش عمده‌ای از آنها متعلق به ستاد میرحسین موسوی بود به طوری که نامزدی با ویژگیهای موسوی که اساس حضورش را بازگشت قطار اجرایی کشور بر ریل قانون بود از شامگاه روز رأی‌گیری با اعلام نتایج پیش از شمارش آراء و پس از آن با عدم پذیرش نتایج شمارش آراء و عدم تمکین به ساز و کار قانونی برگزاری انتخابات زمینه‌های ایجاد مشکلاتی را در جامعه فراهم کرد.

* عدم تمکین به قانون

سردبیر روزنامه اندیشه نو افزود: گروه‌های حامی ایشان و سازمانی که من عضو شورای مرکزی آن هستم در قالب 2 یا 3 بیانیه با رفتاری مشابه رفتاری کاندیدای مورد حمایت خود نسبت به روند قانونی بیان اعتراضات و ارائه آنها به شورای نگهبان بی‌اعتنایی کرده و پس از آن با منتفی شدن زمان قانونی اعتراض و به ویژه پس از خطبه‌های 29 خرداد رهبر انقلاب با تهییج مردم و صدور بیانیه‌های مختلف و با تشویش اذهان عمومی ملت ، تلاش داشته‌اند تا مطالبه خود را پیگیری کنند. و این موضوع از زمانی حاد‌تر شد که در کنار این مجموعه رفتارها ، برخی دشمنان قسم‌خورده ملت، خاندان پهلوی و گروهک‌های ضد انقلاب نیز با اعلان علنی و رسمی آن را تشویق و مورد حمایت قرار داده‌اند.
عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه مدارک و اسنادی رسمی دال بر همراهی و همکاری آنها بر آشوب‌ها به دست آمده است اضافه کرد: عدم تمکین به فرایند‌های قانونی راهی جدید را در لیست سیاسی برخی جریان‌ها و گروه‌ها به وجود آورد و انتشار بیانیه‌های پی‌درپی نشان داد که این گروه‌ها دیگر متمایل حرکت در یک فرایند قانونی و در چارچوب قانون اساسی و ساختار آن نیستند.
مهدوی با اشاره به مبانی اساسی اندیشه اصلاح‌طلبی عنوان کرد: اگر افرادی خواستند با فرایندهای غیرقانونی و خارج از چارچوب کار خود را به پیش ببرند اینها به معنی از بین رفتن مشی‌اصلاح‌طلبی نیست چرا که اساسا مبنای اصلاح‌طلبی بر اصول و اساس حرکت بر مدار قانون استوار است.
سید امیرحسین مهدوی عضو شورای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و عضو مرکزی ستاد میرحسین موسوی همچنین به سوالات خبرنگاران در حوزه مسائل متعدد پاسخ داد.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش وی و سازمان متبوعش در برخی آشوب‌های اخیر و اساسا مکانیزم و ساختار رفتاری سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اظهار داشت: من در شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب عضویت داشته‌ام البته ساختار به این صورت است که اعضای شورای مرکزی به عنوان منتخبین کنگره مجموعه‌ فعالیت‌های را پیگیری می‌کند که این مجموعه فعالیت‌ها در قالب‌های دیگری نیز علاوه بر شورای مرکزی در کار گروه‌های پیگیری می‌شود من دو سال عضو علی‌البدل شورای مرکزی و یک سال عضو شورای مرکزی بوده‌ام و به خاطر سابقه روزنامه‌نگاری اقتصادی در تدوین و تبیین مواضع اقتصادی سازمان نقش داشته‌ام و تقریبا در جریان تمامی تصمیمات و تحرکات نامزد‌های ریاست‌جمهوری بودم.

* انتشار روزنامه اندیشه نو در ستاد موسوی

سردبیر روزنامه اندیشه‌نو (منتسب به ستاد میرحسین موسوی) اظهار کرد: بعد از تعطیلات نوروزی روزنامه کار انتشار خود را آغاز کرد که در چهار صفحه به تبیین فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی ستاد میرحسین موسوی می‌پرداخت که مجموعه‌های فعالیت‌های روزنامه زیر نظر بخش رسانه‌ای ستاد مدیریت می‌شد.

* تجمعات غیرقانونی و کمپین پویش خاتمی

مهدوی در تشریح ساختار تجمعات قبل از انتخابات گفت: قبل از 22 خرداد‌ماه بزرگترین ظهور تجمعات شکل‌‌گیری زنجیره‌ انسانی بدون مجوز از میدان تجریش تا میدان راه‌آهن و همین‌طور شکل‌گیری تجمعی از میدان آزادی تا انقلاب بود که همه اینها در قالب‌هایی به شهرستان‌ها نیز تسری داده شده که سابقه آنها در روزنامه موجود است.
وی افزود: ساختار این تجمعات‌ را دو یا سه سازمان جوان بدون مجوز که ذیل ساختار کمپین پویش خاتمی شکل گرفته بود نظیر یاری نیوز که در مراحلی با اخذ کد ملی از افراد مجموعه ساختارهای را شکل داده بود به وجود آمد که براوردی از آن وجود داشت حدود 400 هزار نفر عضو را نشان می‌داد.قرار بود این ساختار در قالب شبکه‌ای خوشه‌ای مجموعه‌ای را به وجود آورد که بر اساس آن پایه و بانک اطلاعاتی از ناظرین صندوق‌ها و کمک به ساختار صیانت از آراء باشد که البته بخش وسیعی از این فعالیت‌ها را شاخه‌های از جوانان نظیر شاخه جوانان جبهه مشارکت شکل می‌داد.
عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خبرگزاری ایسنا سخن می‌‌گفت به گروهی موسوم به گروه 88 در ستاد میرحسین موسوی اشاره کرد و گفت: گروه 88 بنا بود با عضویت 88 جوان در سراسر کشور، 88 جوان در استان‌ها و 88 جوان در هر یک از شهرستان‌ها ساختار‌ خوشه‌ای را در عضویت از افراد به پیش ببرد که بر اساس آن و با به پیش‌رفتن این ساختار شبکه‌ای بیان می‌شد که این مجموعه نیز دارای 35 هزار عضو بر مبنای همین ساختار است که تمام توسط همین گروه‌ها سازماندهی شده بود.
سردبیر روزنامه اندیشه‌نو (منتسب به ستاد میرحسین موسوی) شکل رفتاری حاکم بر این ساختار‌ها را نیز به گونه‌ای عنوان کرد که در آنها جوانان میدان‌دار حرکت‌ها بودند و شکل آن به این صورت بود که جوانان در برنامه‌ها با محوریت خود ساختار را این گونه جلوه می‌دادند که کسی به عنوان آقا بالاسر وجود ندارد و از این طریق میزان جذب جوانان در این شیوه رفتاری افزایش چشمگیری می‌یافت.

* نمادهای رنگین

وی اضافه کرد: در کنار این مجموعه، استفاده از نمادهای رنگین، جلوه دادن نگرانی از سلامت انتخابات که قالب مشترک شکل‌دهی انقلاب رنگین در برخی کشورها است، منظومه‌ای از رفتار‌ها که نتیجه‌ آنها القاء برخی مفاهیم خاص به جامعه بود را به ذهن متبادر می‌کرد.
مهدوی در ادامه نشست خبری خود به تبیین چگونگی عضویت خود در شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب پرداخت و گفت که بعد از کنگره آخر این تشکل، به عضویت سازمان درآمده است.
وی افزود: افرادی تحت عنوان مرتبط با حلقه 10 نفره سازمان مجاهدین رابطه داشته‌اند که این رابطه، به صورت نقطه‌چینی و غیرعضویتی اما سازمان یافته بود و در کنگره آخر سازمان که در اواسط دولت دوم محمد خاتمی برگزار شد، سران سازمان تصمیم گرفتند به صورت رسمی در جهت گسترش تشکیلات عضو گیری کنند.

* حلقه بسته تصمیم گیری در سازمان

این عضو ستاد انتخابات موسوی، گفت که بر اساس عضو گیری پس از کنگره سازمان مجاهدین انقلاب، 300 نفر در سراسر کشور به عضویت این تشکل درآمدند و او که با برخی افراد در سازمان از گذشته ارتباط داشت، مشمول فرآیند عضویت شد و با بهره‌گیری از امتیاز روابط خود فعالیت در این مجموعه را آغاز کرد.
مهدوی افزود: در سازمان اینگونه نبود که اعضا، مجری صرف حلقه اتاق فرمان باشند و این گونه نیز نبود که این افراد تصمیم‌گیرنده باشند بلکه به دلیل فضای مجازی که وجود داشت، در هر مقطع فعالیت سیاسی، القای تصمیمات و خط اصلی از طریق حلقه بسته ابتدایی شکل می‌گرفت.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در جلسات شورای مرکزی، افراد در قالب رای برابر در آنجا حضور می‌یافتند ولی جو به گونه‌ای که فضای فکر کردن و انعکاس صدای مخالف و بحث و گفتگو نیست و جو غالب مبتنی بر تصمیم‌گیری از قبل بود و بقیه ناچار به همکاری بودند و در واقع نظام فکری اعضا کانالیزه می‌شد.
" به عنوان نمونه در حالی که 10 ماه پیش از انتخابات، فضای گفتگو و همفکری وجود داشت و حتی اصولگرایان در حال رایزنی برای انتخاب نامزد خود بودند، در سازمان گزاره "یا خاتمی یا هیچ کس " مطرح شد و فضای جزم‌اندیش قطعی و متصلب به وجود آورد ".
عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب تاکید کرد: بر خلاف گسترش ظاهری تشکیلاتی در سازمان مجاهدین و حزب مشارکت، تصمیم‌گیری‌ در این تشکل‌ها بر حلقه بسته و محدودی صورت می‌گیرد و اینگونه نیست که در این تشکل‌ها صداهای مختلف و فراکسیون‌های متنوع وجود داشته باشد.
سردبیر روزنامه اندیشه‌نو (منتسب به ستاد میرحسین موسوی) افزود:‌ کسی که عضو مجاهدین می‌شود، با تصور و استنباط نسبت به حضور موثر در تصمیم‌گیری‌ها در جلسات شورای مرکزی شرکت می‌کند اما هنگامی که متوجه می‌شود در حلقه بسته‌ای قرار گرفته و با تصمیم‌گیری‌ها از پیش انجام شده، دلخوشی او به یاس تبدیل می‌شود.

* سناریوی از پیش طراحی شده

وی در خصوص القای نگرانی‌ نسبت به صیانت از آرای مردم از سوی تشکل متبوعش که این روزها با عنوان عدم سلامت انتخابات و تقلب در این فرایند از سوی میرحسین موسوی پیگیری می‌شود، نیز اظهار داشت: از قبل، فرایندی برای انتشار نظرسنجی‌ها و نتیجه از پیش اعلام شده انتخابات طراحی شده بود و بر اساس این برنامه بود که موسوی ساعت 21 روز 22 خرداد و پیش از اتمام رای‌گیری در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد در مرحله اول پیروز می‌شود و هر نتیجه‌ای غیر از این نادرست است و نشان می‌دهد که در انتخابات تقلب شده است.

* نظرسازی و القای تقلب

عضو ستاد انتخابات موسوی گفت: فضاسازی‌ها در باور عمومی برای القاء تقلب در انتخابات به صورت گسترده پیگیری می‌شد و مدام تکرار می شد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد موسوی پیروز انتخابات است و نوعا نهادهایی به عنوان مرجع نظرسنجی مطرح می‌شدند که مورد اعتماد هستند تا کسی خواستار ارائه سند در این زمینه نشود.
مهدوی افزود: تجربه انتخابات سال 84 نشانگر نادرستی تحلیل هایی بود که بر عدم صحت انتخابات تاکید داشت و خبرگزاری جمهوری اسلامی در آن دوره، سه روز مانده به رای‌ گیری اعلام کرد که مصطفی معین بالاترین آراء را دارد و با هاشمی رفسنجانی به مرحله دوم انتخابات می‌رود ولی دیدیم که او نفر پنجم انتخابات شد.

* هیچ ادله ای برای پیروزی موسوی وجود نداشت

سردبیر روزنامه اندیشه‌نو (منتسب به ستاد میرحسین موسوی) ادامه داد: در این دوره انتخابات در مرحله نخست اعلام کردیم که موج سبز در کشور راه افتاده و در مرحله بعد گفتیم که آرای آقای موسوی در حال رشد است و در گام دیگر مدعی شدیم او با آقای احمدی‌نژاد به مرحله دوم می‌رود و بعد هم در جامعه القا کردیم موسوی در مرحله اول قطعا پیروز انتخابات خواهد بود اما شخصا هیچ ادله‌ای برای قطعیت این نظریه پیدا نکردم.
"القای این اندیشه به موسوی باوراند که اعلام کند پیروز قطعی انتخابات است و در شرایطی که می‌دانستیم اینگونه نیست و به دلیل حضور ناظران آقای موسوی در قریب به اتفاق صندوق‌ها، نگرانی در زمینه سلامت انتخابات وجود نداشت، تکرار گزاره نگرانی از سلامت انتخابات و تقلب از طریق رسانه‌ها و بیانیه‌های گروه‌های مختلف اصلاح طلب به صورت شفاف پیگیری می شد ".

* القای عدم سلامت انتخابات و خط دهی بهزاد نبوی به رسانه های اصلاح طلب

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب توضیح داد: مقامات سابق و اسبق وزارت کشور مانند مصطفی تاج‌زاده از نگرانی درباره سلامت انتخابات سخن می‌گفتند و پیگیری موضوع صیانت از آرا به بهزاد نبوی سپرده شد و او دنبال جمع‌آوری افرادی برای معرفی آنها به عنوان ناظران بر انتخابات بود که این مسئله نشانگر سمت و سوی القای نگرانی و تاکید بر لزوم صیانت از آرا بود.
وی ادامه داد:‌ علاوه بر پیگیری موضوع از طریق سایت‌های خبری وابسته به اصلاح‌طلبان، از سالهای قبل و از زمان دولت خاتمی جلسات مستمری به صورت هفتگی بین بهزاد نبوی با مدیران رسانه‌ها و متولیان سایت‌های اصلاح طلب برگزار می‌شد و با آنکه نبوی صبغه فرهنگی و مطبوعاتی ندارد، هدایت خط خبری در رسانه‌های مذکور را انجام می‌داد.
این عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب در ادامه نشست خبری خود به تبیین نحوه هماهنگی شبکه‌های خبری و افشای منابع مالی رسانه‌‌های تبلیغاتی وابسته به دوم خردادی‌ها پرداخت.

* جلسات مستمر سازمان یافته بهزاد نبوی و مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب

این عضو ستاد انتخابات میرحسین موسوی اظهار داشت: علاوه بر جلسات مستمر سازمان یافته هفتگی بین بهزاد نبوی و مدیران رسانه‌ها و متولیان سایت‌های اصلاح‌طلب، سایت‌های خبری به صورت مستقیم از چهره‌های شاخص جریان اصلاحات هدایت و حمایت می‌شدند.

* سایت جمهوریت منسوب به فرزندان هاشمی رفسنجانی

مهدوی درباره یکی از سایت های تخریبی اصلاح طلبان افزود: سایت جمهوریت به صورت روشن منسوب به فرزندان آقای هاشمی رفسنجانی بود و معلوم بود که اداره‌کنندگان این سایت بی‌پروا و صریح از کجا خط می‌گیرند و مشغول پرونده‌سازی گسترده در خصوص عملکرد چهارساله دولت نهم بودند.

* موسوی برنامه نداشت؛ فقط دولت را تخریب می کرد

وی ادامه داد: آقای موسوی نیمه اسفند سال گذشته وارد عرصه انتخابات شد و ایام نوروز نیز کشور در تعطیلات پانزده روزه به سر می‌برد و عملا گردآوری آمار و ارقام و آرشیو تصویری برای وی به صورت سازمان یافته بر عهده حامیان پشت پرده او بود.
عضو ستاد انتخابات موسوی گفت: مجموعه فعالان تبلیغاتی موسوی به شکل نامتوازن و بی‌سابقه به تخریب رقیب او که رئیس‌جمهور مستقر بود، پرداختند و با آنکه منتقدان وضع موجود در کنار اثبات ادعای خود مبنی بر نامطلوب بودن وضعیت باید علت نامزدی خود را تبیین کنند، موسوی در این زمینه ضعف داشت.
عضو ستاد انتخاباتی موسوی ادامه داد: کسی که وضع موجود را نقد می‌کند، علاوه بر علت نقد باید بیشتر بگوید چه برنامه‌هایی دارد و چرا باید مردم او را برگزینند اما آقای موسوی عملا هیچ برنامه و متن مدونی در این زمینه نداشت و آنچه در مناظره آخر در قالب برنامه در تلویزیون به نمایش درآمد، قطع نظر از نقد محتوا یک نوشتار آشفته بود.
سردبیر روزنامه اندیشه‌نو (منتسب به ستاد میرحسین موسوی) ادامه داد: آنچه موسوی انجام داد حجم گسترده تخریب دولت بود و کمپین و حرکت انتخاباتی این مجموعه نیز فاقد گزاره‌ای دال بر اداره کشور و شعار واحد بود و شعارهایی که در این زمینه داده شد، همچون "انسانم آرزوست " و " ادب مرد به ز دولت اوست " ، کسی را به سوی آنچه باید انتخاب کنند رهنمون نمی‌کرد.
" آنچه موسوی در خصوص جمع‌آوری گشت ارشاد و یا در خصوص تقویت جایگاه دانشگاه‌ها مطرح کرد، بخش کوچکی از اداره نیروی انتظامی و نهاد آموزش عالی بود و در واقع نشان می‌داد در برابر تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌دهد برنامه‌ای برای ارائه ندارد ".

* بودجه اندیشه نو را ستاد موسوی تامین می کرد

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب گفت: منابع مالی رسانه‌های تبلیغاتی موسوی از طریق ستاد انتخابات این کاندیدا تامین می‌شد و به عنوان نمونه روزنامه اندیشه نو که روزنامه کم خرجی بود، از محل کمک های مالی کمیته مالی و پشتیبانی ستاد انتخابات موسوی منتشر می شد.
مهدوی افزود: اندیشه نو با قیمت 50 تومان توزیع می ‌شد که درآمدهای ناشی از فروش آن صرف شبکه توزیع روزنامه می‌شد ولذا هزینه چاپ، تولید و تحریریه آن از محل منابع مالی ستاد انتخابات موسوی تامین می شد که در مقایسه با ارقام کلان تبلیغاتی اندک بود و آنها می‌گفتند که حتی می‌توانیم تیراژ روزنامه را میلیونی بالا ببریم و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد، اما بنده به عنوان یک روزنامه‌نگار می‌دانستم که روزنامه خریدار ندارد و افزایش تیراژ در چنین شرایطی ریسک است.
وی ادامه داد: در جریان فعالیت‌های انتخاباتی کسانی که علاقمند هستند سهمی در قدرت داشته باشند و یا کسانی که فعالیت اقتصادی می‌کنند و می‌خواهند از طریق کمک مالی به یک نامزد پس از انتخاب او دایره فعالیت خود را گسترش دهند، برای جا نماندن از غافله به نامزدی که تصور می کنند پیروز انتخابات است، کمک می کنند و در این انتخابات هم برخی افراد در هفته آخر انتخابات به موسوی کمک مالی داشتند.

* سنگفرش یکی از خیابان‌ها با پوستر موسوی

عضو ستاد انتخابات موسوی تصریح کرد: آقای موسوی مدعی بود علاقه‌ای به حجم گسترده تبلیغات ندارد اما حامیان و هواداران وی از طرق مختلف به تامین مالی او پرداختند و در سایه این کمک های مالی فراوان و اقداماتی چون فروش تابلو نقاشی های موسوی به دو برابر قیمت که البته دربرابر هزینه‌های کلان تبلیغاتی اندک است، شاهد انتشار پوسترهای موسوی در تیراژ گسترده بودم به طوری که سنگفرش یکی از خیابان‌های اصلی شهر از تصاویر او و اقلام سبز فرش شده بود
مهدوی در پاسخ به سوالی درباره نقش بستگان هاشمی و همچنین درباره سیر گذار مواضع میر حسین موسوی از زمستان سال 87 تاکنون گفت: یکسری بحث‌ها را بنا بر مصالح شاید نتوان اکنون گفت و امیدوارم آن افراد به سمتی نروند که در آینده نیازی به گفتن آن بحث‌ها باشد.

* جو ستاد عدم پذیرش نتایج انتخابات بود

سردبیر روزنامه اندیشه نو با اشاره به اعتراضات میر حسین موسوی به نتایج انتخابات، نقطه شروع اعتراضات را شامگاه 22 خرداد عنوان کرد و افزود: جو عمومی داخل ستاد، عدم پذیرش نتایج انتخابات و عدم اعتنا به روند قانونی شورای نگهبان بود و دیدیم که در سه روز پس از انتخابات نیز هیچ گونه شکایتی به شورای نگهبان داده نشد و فقط 7 مورد عناوین کلی داده شد.

* مواضع موسوی تحت تاثیر گروه فشار تغییر کرد

مهدوی با اشاره به روند مواضع میر حسین موسوی از زمستان سال گذشته تا بعد از انتخابات گفت: آقای موسوی ورود خود را با چند مصاحبه با وب سایت کلمه، یک مجله اقتصادی و ویژه نامه نوروزی یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب آغاز کرد و دیدیم که در آن مصاحبه‌ها مواضع‌اش در سیاست خارجی، اقتصاد و عدالت اجتماعی همان مواضع نخست وزیر زمان جنگ بود و همان رویکردها را یادآوری می‌کرد. اما بعد از اعلام نامزدی، گروه‌های فشار دور ایشان را گرفته و برایش شرط گذاشتند و فضای دور او را طوری ساخته و قرائتی را برایش شکل دادند که با مواضع گذشته‌اش فرق داشت و در نهایت نیز به عدم پذیرش نتایج انتخابات منتهی شد.

* مواضع افراطی رای موسوی را کاهش داد

وی افزود: کسانی که اطراف آقای موسوی را گرفته بودند بحث هزار سخنرانی را مطرح کرده‌ بودند که این سخنرانی‌ها را همان افراد آن 3 ، 4 گروه انجام می‌دادند و افراطی‌ترین مواضع و هر چیزی که دلشان می‌خواست القاء می‌کردند و همین‌ها باعث شد که آقای موسوی رای عده‌ی زیادی را از دست داد.
این عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب تصریح کرد: تصور خود موسوی این بود که در اصولگرا‌ها هم رای خوبی دارد حتی خودم از آقای خاتمی شنیدم که می‌گفت ممکن است برخی کسانی که به من رای می‌دادند به آقای موسوی رای ندهند. اما او بیشتر از این تعداد در بین اصولگراها رای دارد.
وی ادامه داد: آقای موسوی در دایره گروه‌های فشاری محصور شد که باعث عدم پذیرش نتایج انتخابات از سوی او شدند و آقای موسوی در فاصله‌ کوتاه با آن موسوی که تا قبل از آن بود متفاوت شد و کار به جایی رسید که گروه‌هایی که پیش از این از نظام و قانون دم می‌زدند با تروریست‌ها، معاندین، خاندان پهلوی و گروه‌های خارجی هم صدا شدند.

* حلقه اتصال اصلاح طلبان با رسانه های خارجی

مهدوی با اشاره به فعالیت چشمگیر رسانه‌های خارجی برای دامن زدن به اغتشاش در ایران گفت: کسانی که این روزها در شبکه صدای آمریکا علیه ایران صحبت می‌کنند تا 3،4 سال پیش در کنار همین گروه‌هایی که دور آقای موسوی را گرفته‌اند، تحت عنوان عضو دفتر تحکیم و یا روزنامه نگار فعالیت می‌کردند و حتی بی بی سی نیز به روش‌ هوشمندانه تر از چند سال قبل عضو گیری کرد و اعضای خود را آموزش داد تا اینکه 5،6 ماه قبل از انتخابات، دومین شبکه تلویزیونی غیر انگلیسی خود را کلید بزند که تمام بودجه و خطوطش با دولت انگلیس هماهنگ می‌شود.
وی با اشاره به افرادی که از مطبوعات ایران جذب رسانه‌های بیگانه شدند، گفت: ممنوعیت فعالیت رسانه‌های ضد ایرانی در ایران و وجود افرادی از مطبوعات ایران که جذب آن رسانه‌ها شده بودند باعث شد که در حقیقت ارتباطات خبری این رسانه‌ها از دفتر تلفن این دوستان که از ایران با خود برده‌ بودند تغذیه شود و همین ارتباط نیز باعث دو سویه شدن ارتباطات شد و افرادی ایرانی نیز نکاتی را به این شبکه‌ها القاء می‌کردند که این همسویی و کار مستمر و نزدیک در روند فعالیت‌های این شبکه‌ها بسیار روشن است.

* اردوکشی خیابانی در تضاد با اصلاح طلبی

مهدوی افزود: وضعیت به وجود آمده پس از انتخابات در ایران مبدا یک تغییر جهت تاریخی است چرا که ذات اصلاح طلبی به معنای پذیرش چارچوب‌ها برای کارآمد‌تر کردن سیستم است اما گروه‌هایی که با داعیه قانون و اصلاح طلبی شکل گرفته بودند به رفتار‌های فرا قانونی و تعیین تکلیف در خیابان و به تعبیر رهبری اردو کشی‌های خیابانی روی آوردند که اینها با ذات اصلاح طلبی در تناقض است و در بیانیه‌های آنها نیز مشخص بود که اعتقادی به ساز و کارهای قانونی ندارند.
این عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی تصریح کرد: آقای موسوی نیز پس از انتخابات ساز و کار قانونی انتخابات را نپذیرفت در حالی که تا روزهای پیش از انتخابات ایشان می‌گفت که «نظارت استصوابی را قبول ندارم و قانون آن را تغییر خواهم داد اما تا این قانون پا بر جاست به آن عمل می‌کنم» در حالی که دیدیم این گونه نشد.
مهدوی این تغییر رویکرد‌ها را به یک پیچ تاریخی تعبیر کرد و با بیان اینکه ما اصلاح طلبی در چارچوب قانون اساسی را قبول داشته‌ایم و برنامه‌های آقای خاتمی در سال 76 نیز شعار قانونگرایی بود، اظهار داشت: در این انتخابات 14 میلیون نفر تمایل خود به اصلاح وضع موجود در چارچوب نظام را نشان دادند و مشخص شد که اصلاح طلبی هنوز هم مخاطب دارد. اما اصلاح طلبی پسوند نام هیچ گروه و جریانی نیست و نیاز به نوزایی و جوشش از درون دارد و نباید اجازه داد که اصلاح طلبی با گروه‌های پیوند بخورد که با نپذیرفتن فرآیند‌های قانونی پایان اصلاح طلبی را رقم بزند.
سردبیر روزنامه اندیشه‌نو (منتسب به ستاد میرحسین موسوی) افزود: این گروه‌ها می‌خواهند مانند ملی مذهبی‌ها یا نهضت آزادی که در درون کشور ساز و کارهای نظام و قانون را قبول ندارند باشند و یا ممکن است با عدم محکومیت صریح اغتشاش‌ها در کنار گروه‌های معاند و آشوب‌ طلبان و تروریست‌ها قرار بگیرند؛ در هر دو حالت دیگر نمی‌تواند به این گروه‌ها، اصلاح طلب گفت.
این عضو ستاد انتخاباتی موسوی با اشاره به نپذیرفتن فرآینده انتخابات از سوی میر حسین موسوی، گفت: تن ندادن آقای موسوی به فرآیند انتخابات در حالی است که حتی شورای نگهبان اخیرا گروهی 5 نفره که از نظر همه گروه‌ها رفتاری غیر جناحی دارند را برای نظارت بر شمارش مجدد 10 درصد از صندوق‌ها مشخص کرده است اما باز هم در چنین فضایی آقای موسوی تمکین نمی‌کند.

* موسوی از قضاوت تاریخ در مورد خود نگران است

وی افزود: آقای موسوی دچار یک ابهام و گره‌ ذهنی شده و از قضاوت تاریخ در مورد خود نگران است؛ او از ابتدا مدعی پیروزی در انتخابات بود و سرمایه‌ 20 سال سکوت خود را وارد میدان کرد و حال با این شکست، پذیرش این مسئله باور پذیر نیست و اگر بخواهد شکست را هم بپذیرد، درست کردن قافیه برای مصراعی که سروده است بسیار سخت است و همچنین حال که بیانیه‌های تحریک آمیز او باعث کشته شدن تعدادی از افراد شده است، در مجموعه او خود را گرفتار می‌بیند.
مهدوی تصریح کرد: به نظر من آقای موسوی می‌تواند از طریق قانونی اعتراض بکند و حتی می‌تواند به شورای نگهبان پیشنهاد بدهد و باید حساب خود را از روند آشوب و اغتشاش و ریخته شدن خون‌ها جدا کند و همان طور که از شخصیت او این انتظار می‌رود، فارغ از هر باوری که دارد آرامش را به جامعه منتقل کند. چرا که تاکنون نتیجه بیانیه‌های او فقط تداوم ناامنی و به خطر افتادن منافع افراد عادی و بی‌گناه بوده است.
عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب و عضو ستاد انتخابات میر حسین موسوی در بخش پایانی نشست خبری خود، علت اصلی رویکرد مردم از موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دهم را فاصله گرفتن این کاندیدا از شخصیت و گفتمان اصلی خود عنوان کرد.

* اصلاح طلبان نتوانستند رای مردم را کسب کنند

وی افزود: انتظار بسیاری این بود که آقای موسوی به عنوان نخست وزیر دوران امام که تاکید بر استکبار ستیزی و حمایت از حقوق مستضعفین داشت، با همان شخصیت‌ و گفتمان وارد عرصه انتخابات می شد که به نظر می رسید آرای موسع تری را نصیب او می‌کرد.
این فعال سیاسی دوم خردادی ادامه داد: 14 میلیون رای دهنده به موسوی کسانی بودند که ضمن پذیرش نظام و قانون اساسی و علاقمندی به جمهوری اسلامی خواستار اصلاح روند اجرایی حاکم بر کشور بودند که یک جریان اصلاح طلبی اصیل می‌تواند آنها را نمایندگی کند.
مهدوی افزود: کارنامه جریانات حامی موسوی به گونه‌ای است که بعد از انتخابات سال 80 در انتخابات‌های که برگزار شد و مجری نیمی از آنها خودشان بودند، نامزد معرفی کردند، اما نتوانستند آرای مردم را جلب کنند.

* آزادترین انتخابات در کشور و پیروزی احمدی نژاد

مهدوی ادامه داد: در انتخابات شورای دوم که از آزادترین انتخابات در کشورمان بود و هیئت نظارت بر انتخابات حتی نیروهای ملی - مذهبی را تائید صلاحیت کرد، اصلاح طلبان نتوانستند پیروز شوند و در انتخابات شورای سوم و در انتخابات مجلس هشتم نیز فهرست یاران خاتمی رای نیاورد و در انتخابات ریاست جمهوری نهم که مصطفی معین و اکبر هاشمی رفسنجانی نامزد این جریان بودند، در رقابت با احمدی نژاد شکست خوردند.

* سفرهای استانی

عضو ستاد انتخابات موسوی تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری دهم موسوی با رئیس دولتی رقابت کرد که تعداد 60 سفر استانی انجام داد و حتی احمدی نژاد به برخی استان‌ها 2 بار سفر کرد و به نقاط دور افتاده شهرستان‌ها و روستاها سرکشی کرد.
مهدوی افزود: آقای موسوی در طول مدت کوتاهی که وارد عرصه انتخابات شد، نتوانست به همه استان‌های کشور سفر کند و در برخی استان‌ها هم تنها یک سخنرانی در مرکز استان انجام داد ولی رقیب اصلی او رئیس جمهوری بود که با بدنه جامعه ارتباط تنگاتنگ داشت.
وی ادامه داد: گستره روزنامه و اینترنت در کشور ما اندک است و با وجود نفوذ و گسترش خدمات رسانی گسترده و عزم دولت نهم برای آبادانی و سازندگی در دور ترین نقاط و نقاط محروم کشور و دیدار چهره به چهره رئیس جمهور، احساس همبستگی و دلبستگی و نزدیک میان احمدی نژاد و مردم به وجود آورد و پیروزی بر او سخت بود.
"اگر چه موسوی در تهران با غلبه مناطق شمال شهر بر احمدی نژاد پیشی گرفت اما نمی‌توان مناطق شهرداری پایتخت را بر کل کشور تعمیم داد و باید بدون اعتماد به نظر سازی‌ها واقع بینانه انتخابات و نتیجه آن را تحلیل کرد ".
عضو ستاد انتخابات موسوی گفت: در استان‌هایی چون خراسان جنوبی و کرمان و مرکزی رای غالب متعلق به آقای احمدی نژاد بود اما متاسفانه برخی گروه‌ها و افراد جو را به گونه‌ای کردند که موسوی با تصور پیروزی قطعی و قبل از شروع شمارش آراء، خود را پیروز معرفی کرد و نتیجه انتخابات را نپذیرفت.

* دلایل رویگردانی مردم از اصلاح طلبان

مهدوی بیراهه رفتن در شعارها، اشتباه گرفتن مطالبات و شعارهای مردم و همصدایی با معاندین و دشمنان تابلودار نظام (سازمان یافته یا غیر سازمانی) و همراهی با جریاناتی که اصل استقلال و تصمیم گیری مردم را نادیده می‌گیرند را دلیل رویگردانی مردم از اصلاح طلبان عنوان کرد و گفت که اگر نامزد این جریان پیروز می‌شد، جای شگفتی داشت.

* قطع رابطه خوشه ای با تاجزاده و سازمان و برقراری آرامش

وی با اشاره به دستگیری 3 نفر از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، گفت که دستگیری این افراد به دلیل قطع روابط شبکه‌های خوشه‌ای جوانان با افراد مذکور همچون تاج زاده و قطع روابط میان مدیران رسانه‌ها و متولیان سایت‌های دوم‌خردادی با بهزاد نبوی به آرام شدن فضای کشور بسیار کمک کرد.

* انتشار بیانیه های سازمان مجاهدین انقلاب بدون اطلاع اعضا

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی دوم خردادی در عین حال گفت که پس از دستگیری افراد مذکور، سه بیانیه دیگر از سوی سران سازمان بدون اطلاع سایر اعضا از مسیر تدوین و انتشار آنها منتشر شده که عدم مرز بندی صریح با آشوبگران و بدخواهان و عدم پذیرش ساز و کار قانونی رسیدگی به اعتراضات به نتیجه انتخابات، محوری ترین فصل آن است.

* ادبیات تند مجمع روحانیون مبارز

مهدوی همچنین از مجمع روحانیون مبارز به دلیل انتشار بیانیه اغتشاش طلبانه اخیرش انتقاد کرد و اظهار داشت: در حالیکه تصور می‌شد اعضای مجمع روحانیون مبارز به دلیل کسوت انقلابی و تعلق آنها به طبقه روحانیت نقش تعادل بخش را در این روزها ایفا کنند، در بیانیه ای افراطی که بعید به نظر می‌رسد همه اعضا آن را امضاء کرده‌ باشند، همسو با مشارکتی‌ ها و با ادبیات تندتر از بیانیه‌های دیگر همصدا با آشوب طلبان در این مسیر گام برداشت




تاریخ : شنبه 88/4/6 | 11:50 عصر | نویسنده : سعید | نظرات ()
l>