سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قصر فیلیه خرمشهر در نبود متولیان میراث فرهنگی ، برای همیشه از صفحه تاریخ ، حذف شد .
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان با اعلام این مطلب گفت : بلدوزرها در نبود متولیان میراث فرهنگی ، یک بنای ثبت شده در فهرست آثار ملی را موسوم به قصر فیلیه خرمشهر تخریب کردند.
مجتبی گهستونی با بیان اینکه تاکنون واکنشی علنی از سوی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آبادان در این مورد مشاهده نشده است ، افزود: قصر قاجاری فیلیه در سال 1379 به شماره 2845 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود .
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اینکه قصر فیلیه در محدوده شلمچه و در کنار اروندرود واقع است گفت : در و پنجره های این بنا از چوب ساج و آبنوس ساخته شده و از آینه کاری ها و نقاشی های مجلل در سقف و داخل اطاق ها و طارم و ایوان های آن برخوردار بود .
گهستونی تصریح کرد : سازمان میراث فرهنگی در سال 1387 مبلغ 4 میلیارد ریال اعتبار برای احداث و الحاق ساختمانی جدید به قصر فیلیه اختصاص داد تا پس از مرمت این بنا ، کارکنان شرکت تأسیسات دریایی از آن به عنوان مهمانسرا استفاده کنند .
مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آبادان و خرمشهر هم اعلام کرد که به وی اعلام شده حق مصاحبه در این خصوص را ندارد .
از سوی دیگر مسئولان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان هم در این زمینه جوابگو نیستند.           تاریخچه قصر فیلیه و شیخ خزعل در 

اینجا خرمشهر، قصر فیلیه محمره. کوخی بازمانده از کاخی که کمتر همسایگانی از دل شهر، خبر از نشان آن دارند. صفحه ای تک افتاده از دل تاریخ. یادگاری از زمان قجر. بازمانده از پرقدرت ترین و پرنفوذترین شخصیت تاریخ پانصد ساله خوزستان، شیخ خزعل. مردی که قدرت و ثروت او روزگاری زبانزد خاص و عام بود.

 قصر فیلیه محمره یکی از زیباترین ساختمان های دوره قاجار بر کناره رود اروند بود. از زیبایی این کاخ همین بس که گویند یکی از تفریحات روزانه اهالی خرمشهر، بازدید از کاخ شیخ خزعل بوده است. ساختمانی که گویند نقاشی بزرگی بر سردر آن بوده که امروز دیگر اثری از آن نمی توان یافت.
کاخ فیلیه محمره آرمیده بر کناره اروند رود 

 شاید کمتر کسی نام شیخ خزعل را نشنیده باشد. شیخ خزعل از قبیله بنی کعب یکی از رجال انگلوفیل (انگلیسی دوست) ایران بود که از دوره مشروطه به بعد در تحولات سیاسی ایران در استان خوزستان نقش مهمی داشته است. او از انقلاب مشروطیت هواداری کرد و در دوران جنگ جهانی اول نیز کمکهای شایانی به دولت انگلستان کرد. پس از صدور فرمان مشروطیت که اوضاع ایران قدری درهم شد، وی داعیه سلطنت خوزستان را پیدا کرد. زمین های پالایشگاه فعلی آبادان را او طی قراردادی و با ازای دریافت مبالغ هنگفتی پول به "دارسی" واگذار کرد. او فرزند کوچک حاج جابر خانی بود که پس از سی سال حکمرانی در خرمشهر بدرود حیات گفت. با مرگ پدر و جانشینی فرزند بزرگتر یعنی شیخ مزعل، کینه ای آتشین در سینه برادر کوچکتر، شیخ خزعل شکل گرفت که زبانه های آن چند سالی بعد دامان برادر بزرگتر را گرفت.

 بر کناره رود همین کاخ بود که در نخستین روز ماه محرم 1315 قمری، شیخ خزعل با همدستی چند تن از غلامان خود، برادر بزرگتر را هنگامی که از قصر فیلیه خارج میشد تا سوار بلم شود هدف تیر قرار داد و کشت تا آغازگر حکومتی بیست و هشت ساله بر تمام خوزستان گردد. "لرد کرزن" که در آن زمان در محمره بود می نویسد:
"شیخ خزعل (برادر کوچکتر) نزد برادر ارشد زندگی می کند و هیچ یک از پانزده زن او فرزندی بدنیا نیاورده است."

 شکوه و منزلت خانواده آل جابر تا قبل از افتادن حکومت بدست شیخ خزعل چنان بود که کشتی های بین المللی هنگام عبور از مقابل این کاخ، با شلیک توپ ادای احترام می کردند. "سر پرسی کاکس" در سفرنامه اش می نویسد:
"در محمره (خرمشهر) با کشتی مالامیر که یکصد و شصت پا طول و یکصد و پنجاه تن ظرفیت داشت حرکت کردیم. کشتی از مقابل کوشک شیخ مزعل رئیس طایفه کعب رد شد و با توپ سلام داد و ادای احترام کرد. کشتیهای هندوستان هنوز به مناسبت مساعدتی که پدر مزعل در موقع محاربه با دزدان دریای نسبت به آنها به عمل اورده بود در موقع عبور از مقابل فیلیه باشلیک توپ سلام میدادند واز قصر شیخ نیز جواب داده می شد."

 از خوشگذرانی و عیاش بودن شیخ سخنها بسیار گفته اند تا آنجا که تعداد همسران او را در حرمسرا بالغ بر صد نفر شمارش کرده اند. اما از آنجایی که تاریخ هیچگاه وفایی به دولت ظالم و عیاش نداشته، در انتظار شیخ نیز جز این فرجامی نبود.

 بر روی اروندرود در شبی مهتابی که شیخ مهمانی بزرگی با حضور سران قبیله و فرزندان خود بر روی کشتی تفریحی برپا کرده بود، سرتیپ فضل الله زاهدی نیز از مهمانان ویژه بود. این مهمانی با دستگیری شیخ توسط سرتیپ زاهدی به پایان رسید و شیخ به تهران اعزام شد. گویند شیخ در تهران تحت نظر ماموران شهربانی زندگی مرفهی داشته و سرانجام در سن هفتاد و پنج سالگی به مرگی مشکوک از پای درآمد. در مورد مرگ شیخ خزعل گفته میشود که چند نفر از مزدوران رکن‌الدین مختاری رئیس نظمیه‌ تهران ، به خانه‌ اش ریخته، پیرمرد هفتاد‌ و ‌پنج ساله را خفه کرده اند. جسد او در امام زاده عبدالله، واقع در شش کیلومتری جنوب تهران دفن شده است. از شیخ خزعل بیست و شش فرزند باقی ماند.




موضوعات مرتبط: قصر فیلیه شیخ خزعل

تاریخ : یکشنبه 89/8/16 | 11:12 عصر | نویسنده : سعید | نظرات ()
l>