سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
هاشمی تمام تلاش خود را کرد تا احمدی‌نژاد رأی نیاورد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هاشمی از ابتدا نیز احمدی‌نژاد را قبول نداشت و وی با ادامه کار این دولت موافق نبود و اگر چه به صورت علنی مشهود نبود اما تمام تلاش خود را به کار بست تا فردی غیر از احمدی‌نژاد در این دوره رأی بیاورد.

به گزارش رجانیوز، سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در هشتمین اردوی آموزشی دانشجویان دختر دانشجویان سراسر کشور که در دانشگاه عباسپور برگزار می‌شود، در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه با توجه به اتفاقات اخیر که در دولت افتاده مواضع هاشمی رفسنجانی نسبت به این وقایع چیست، یادآور شد: هاشمی رفسنجانی مواضع خود را در نماز جمعه اعلام کرده اما چیزی که واضح است این است که هاشمی از ابتدا نیز احمدی‌نژاد را قبول نداشت و وی با ادامه کار این دولت موافق نبود و اگر چه به صورت علنی مشهود نبود اما تمام تلاش خود را به کار بست تا فردی غیر از احمدی‌نژاد در این دوره رای بیاورد.

نبوی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال 84 اعلام کرد که اگر فردی در بین کاندیداها صلاحیت داشته باشد، من کاندیدا نخواهم شد افزود: هاشمی رفسنجانی چون به این جمع بندی رسیده بود که کاندیدای صلاحیت داری در عرصه انتخابات گذشته نیست، خود وارد صحنه شد که انتخابات گذشته به دور دوم کشید و احمدی‌نژاد پیروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بود.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه هاشمی نسبت به انتخابات گذشته ابهام داشت و حتی به احمدی‌نژاد تبریک نیز نگفت: خاطرنشان کرد: هاشمی رفسنجانی نسبت به دولت انتقاد داشت که در بعضی از موارد انتقادهای خود را از طریق نماز جمعه نیز مطرح می‌کرد و حتی از قول فرزندان وی نیز مطرح شد که هاشمی از ادامه کار دولت احمدی‌نژاد راضی و خشنود نیست، به همین دلیل به صورت غیرمستقیم و مستقیم از موسوی در این انتخابات حمایت کرد که نمونه حمایت‌های هاشمی پوستر‌هایی بود که عکس وی همراه با خاتمی و موسوی را دارا بود که البته موسوی حمایت خود را از دو دوره قبلی ریاست جمهوری هاشمی و خاتمی اعلام کرده بود و به هر حال این طور فهمیده شده که هاشمی از موسوی حمایت می‌کند.

*انتظار از هاشمی بیش از این بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران در خصوص هاشمی و تجلیل از شخصیت و عملکرد وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به شخصیت هاشمی تجلیل کرده و حتی مناظره ها را نیز نقد کردند که البته در آخر اعلام کردند که مواضع رهبری به مواضع احمدی‌نژاد نزدیک‌تر است و ایشان اختلاف سلیقه‌های با هاشمی رفسجانی دارند ولی جایگاه و شخصیت هاشمی را مورد تجلیل قرار دادند که با توجه به این سخنان مقام عظمای ولایت انتظار می‌رفت هاشمی بعد از خطبه‌ها عکس عملی نشان دهد اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینک مجمع نیز قصد داشت بیانیه‌ای صادر کند اما به دلیل اینکه مجمع جلسه‌ای نداشت، موفق به صدور بیانیه نشد، تصریح کرد: به فاصله یک هفته بعد از اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، جلسه ای 3 ساعت برگزار شد و در آن جلسه پیرامون صدور بیانیه در مورد سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه تصمیم گیری شد که البته در آن جلسه عده‌ی کمی مخالف صدور بیانیه و اکثریت نیز موافق بودند.

نبوی اضافه کرد: 3 نفر مشخص شده و بیانیه ای را نوشتند که هاشمی رفسنجانی آن را تأیید کرد و بعد نیز منتشر شد که محورهای آن بیانیه تجلیل از حضور مردم، تأکید بر قانون‌گرایی، فصل الخطاب دانستن سخنان رهبری دعوت از کاندیداها برای پیگری شکایت از طریق شورای نگهبان دنبال شد که این بیانیه توسط مظفر، روحانی و آقامحمدی تهیه و بعد از تأیید هاشمی رفسنجانی منتشر شد البته اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور این بیانیه موافق بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هاشمی تردیدهایی در خصوص انتخابات داشت که در آن جلسه مطرح کرد، افزود: وزیر اطلاعات که یکی از اعضای مجمع تشخص مصلحت نظام به شمار می‌رود، در آن جلسه حضور داشته و توضیحات خود را نسبت به تردیدهای که هاشمی رفسنجانی بیان کرد، ارائه داد که البته تردیدها همچنان در ذهن هاشمی رفسنجانی باقی ماند که آنها را در نماز جمعه مطرح کرد.

نبوی در ادامه سخنانش با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی تأکید داشت که نباید بگذاریم تردید در ذهن مردم باقی بماند، گفت: به هر حال اتحاد مردم سرمایه نظام به شمار می‌رود تا برای آن سرمایه گذاری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه اعلام کرد: که باید از فرصت 5 روزه‌ای که مقام معظم رهبری به شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایت کاندیداها داده شد، استفاده بهتری انجام می‌شد و اگر این فرصت کم بود، باید اضافه می‌شد تا بار رسیدگی به مسائل مربوط به انتخابات و شکایت کاندیداها در سطح جامعه اعتماد سازی به وجود آید.

نبوی ادامه داد: آقامحمدی و ابوترابی جلساتی را با میر حسین موسوی برگزار کرده و از وی خواستند که اعتراضاتش را نسبت به انتخابات ارائه کند تا آنها نیز مسائل مطرح شده را با شورای نگهبان در میان گذارد که در آن جلسه میر حسین موسوی محتشمی پور را به عنوان نماینده خود انتخاب کرده و مسائل با شورای نگهبان در میان گذاشته شد که در نتیجه شورای نگهبان و جنتی کلیت درخواست ها را پذیرفتند.

نبوی با بیان اینکه در جلسه دیگری محتشمی و موسوی لاری با صدور نامه‌ای در خواست‌های را از شورای نگهبان داشتند، یاد آور شد: موسوی لاری و محتشمی در نامه خود، تطبیق ته برگ‌ها با ثبت احوال را درخواست کرده بودند که البته آن نامه نیز در خواست‌های دیگر داشت ولی زمانی که از آن 2 نفر سؤال شد که آیا شما به عنوان نماینده موسوی این نامه را می‌نویسید، آنها بیان کردند که این نامه به صورت مستقل نوشته شده و حتی موسوی نیز آن 2 را به عنوان نماینده خود نپذیرفت و چون قرار بود هیئت تشکیل شده برای رسیدگی به شکایات کاندیداها در واقع به شکایات کاندیداها و یا نمایندگان مشخص شده توسط آنها رسیدگی کند و چون موسوی آن دو نفر را نماینده خود معرفی نکرد، کار تمام شده اعلام شد.

* عملکرد مشایی حساسیت‌هایی را برانگیخته است

نبوی در ادامه در پاسخ به اظهار دانشجویی مبنی بر اینکه صحبت‌های اسفندیار رحیم مشایی در خصوص مردم اسرائیل تحریف شده است، اظهار داشت: به هر دلیلی ممکن است حساسیت در جامعه نسبت به شخصی پدید آید که این مسئله در مورد مشایی اتفاق افتاد و کسانی که انسان‌های عادی نبودند، نسبت به مشایی ابهاماتی در ذهنشان پیش آمد و کار تا به جایی پیش رفت که مراجع نیز نسبت به مشایی حساسیت فوق العاده ای پیدا کردند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشایی روی سخن خود در مورد مردم اسرائیل تأکید کرد و در انتها مقام معظم رهبری در این خصوص عکس العمل نشان داد، عنوان کرد: مشایی حتی صحبتی مبنی بر اینکه دور اسلام گرایی تمام شده را مطرح کرد که فیلم این موضع گیری مشایی نزد آیت الله مکارم بردند که ایشان اعتقاد مشایی را مشکل دار تلقی کردند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اشتباهات مشایی از چند مورد گذشته و حتی باعث شده مراجع و افرادی مانند رسایی و سید احمد خاتمی نیز حساسیت نشان دهند، تصریح کرد: در خصوص مشایی بحث پخش صحبت‌های مطرح شده در بین نیست زیرا بحث مشایی گسترده بود و بر روی آن اجماع شده و به همین دلیل قابل دفاع نیست.

عضو شورای مرکزی جامعه مهندسین با تأکید بر اینکه اگر حساسیت این چنین، روی فردی به وجود آید، رئیس‌جمهور باید نسبت به این قضیه تفاوت نبوده و حساس باشد تصریح کرد: رئیس‌جمهوری که 24 میلیون رأی آورده و رئیس‌جمهور 70 میلیون ایرانی به شمار می‌رود، باید مصلحت عمومی و افکار عمومی را در تصمیمات خود در نظر بگیرد و مصلحت عمومی را به منفعت یک شخص ترجیح ندهد.

نبوی در ادامه با بیان اینکه موارد متعددی در خصوص مشایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مسائل مشایی حتی به حدی رسیده که بعضی از شخصیت‌ها فتوا نیز صادر کرده اند و در چنین شرایطی نباید افکار عمومی را فدای یک فرد کرد.

نبوی در ادامه در خصوص اظهار نظر یکی از دانشجویان که تصمیمات احمدی‌نژاد را عجیب و خارق العاده دانسته بود، گفت: نباید یک شخص آنقدر بزرگ شود که افکار عمومی و مصالح جامعه را تحت الشعاع آن قرار داد. زیرا زمانی که ما با عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدیم، رئیس‌جمهور اکثریت جامعه هستیم، در نتیجه باید به نظرات آحاد ملت توجه کنیم نه اینکه حتی زمانی که مقام معظم رهبری اعلام کردند که نصب مشایی باید ملغی شود، وی را به جای دیگر برده و حتی تعدادی از وزرا را نیز به دلیل انتقاد نسبت به مشایی از کار برکنار کنیم.

وی با بیان اینکه رفتار احمدی‌نژاد در خصوص مشایی قابل قبول نیست، تأکید کرد: البته رئیس‌جمهور نقاط قوت خوبی دارد و در صحنه ‌های مختلف از راه ولایت و امام خمینی(ره) علیه دفاع کرده و در رسیدگی به محرومان نیز رکوردی به ثبت رسانده است. اما به عنوان یک دوست باید خطاب به ایشان بگوییم که عملکرد وی در این مسئله قابل قبول نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مصوبه دو شغله های مجمع تشخیص مصلحت نظام آیا فقط مربوط به دولت است، عنوان کرد: این مصوبه طرح نمایندگان مجلس بود مبنی بر اینکه اعضای شوای نگهبان نباید 2 شغله باشند که شورای نگهبان به این مصوبه ایراداتی را گرفته بود، به همین دلیل این مصوبه به مجمع مصلحت نظام آمد و مجمع نظر مجلس را تأیید کرد که البته مصوبه 2 شغله‌ها به دولت نیز اختصاص ندارد و شامل 3 قوه می‌شود.

وی افزود: به دلیل اینکه هر کدام از اعضای شورای نگهبان که در 3 قوه مسئولیتی داشته باشند، در هنگام تصویب قوانین از قوه‌ای که در آن مسئولیت دارند، بیشتر حمایت می‌کنند و همین باعث شده که مشکلاتی به وجود آید و حضور افرادی که در قوا مسئولیت دارند، حالت بی طرفی شورا را به زیر سؤال می‌برد که این مسئله در انتخابات نیز مطرح شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه هاشمی رفسنجانی چرا در حالی که که به پیروی از ولایت فقیه تأکید دارد، در نماز جمعه‌ای که به امامت رهبری اقامه شد و حتی سخنرانی مقام عظمای ولایت در جمع مسئولان حاضر نشد، گفت: در خصوص هاشمی مقام معظم رهبری در نماز جمعه صحبت کرده و جایگاه و شخصیت وی را برای مردم تبیین کرد که البته هاشمی نیز در آخرین سخنان خود رهبری را امید خود دانست. در خصوص روز مبعث نیز هاشمی توضیح داده که چون حال واعظ طبسی مساعد نبود، وی برای عیادت واعظ طبسی به مشهد مسافرت کرده است که البته بعضی از روزنامه ها نیز با دامن زدن به این مسائل مطرح کرده بودند که سؤال این است که آیا هاشمی در مراسم تحلیف یا تنفیذ رئیس‌جمهور شرکت می‌کند، البته باید توجه داشت به هر حال صحنه‌هایی در آینده است که می‌تواند مسائل را آشکار کند.

وی افزود: انتظار اکثریت جامعه این بود که بعد از سخنان رهبری در نماز جمعه هاشمی پاسخی به مقام عظمای ولایت بدهند اما هر چه ما منتظر بودیم، عکس العملی از سوی وی انجام نشد و حتی ناطق نوری نیز خطاب به رهبری نامه‌ای نوشتند اما هاشمی رفسنجانی در این خصوص هیچ عکس العملی نشان نداد.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسی با اشاره به سخنان هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه اظهار داشت: انتظار می‌رفت که هاشمی در آن نماز جمعه سخنان رهبری را فصل الخطاب خوانده و به نقش و جایگاه ایشان اشاره کنند که متأسفانه هاشمی این اقدام را انجام نداد.

وی در پایان با بیان اینکه موضوع عدالت‌خواهی 24 میلیون برای احمدی‌نژاد رأی جمع کرد، گفت: در انقلاب و نظام اسلامی باید در کنار عدالت آزادی نیز مطرح شود که البته امروز موسوی و طرفدارانش نیز از آزادی سخن می‌گویند اما بدانید که در طول جمهوری اسلامی به اندازه کافی آزادی وجود داشته و چون نهادینه نشده ما دچار افراط و تفریط شده‌ایم و چرا نباید رنیس جمهوری که از عدالت حرف می‌زند به همان اندازه از آزادی نیز سخن بگوید.




تاریخ : شنبه 88/5/10 | 12:17 صبح | نویسنده : سعید | نظرات ()
l>